'Winkels moeten techniek beter uitnutten'

'Winkels moeten techniek beter uitnutten'
  • Food-en-retail
  • 10 feb 2015 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Fysieke winkels hebben het stevig voor hun kiezen gekregen door de opkomst van webretailers. Tegelijkertijd valt ook te zeggen dat ze ict-technologie kunnen gebruiken om dichter tegen klant aan te kruipen. Deze boodschap werd onlangs verkondigd door Wouter Teeuw, die sinds september 2008 als lector Ambient Intelligence is verbonden aan Saxion.

Wouter presenteerde zijn visie op het vakevent ‘Activeer de Shopper’, dat Shopper Marketing Update en ISMI dinsdag 3 februari hielden in Bunnik. Hij is in het dagelijkse leven bezig met het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’, waarmee wordt gezocht naar een nieuwe beleving in de (mode-)retail. Ook uit de presentatie van Teeuw kwam naar voren dat er technisch veel mogelijk is, terwijl aan de benodigde techniek nog duidelijk gesleuteld moet worden. De titel van het onderzoeksproject verwijst naar de online beleving (vanachter de pc, of via andere devices) die een zekere mate van verwachting schept, terwijl die verwachting nog wel waargemaakt moet worden wanneer de shopper het product in handen krijgt, thuis of in de winkel.

Virtueel passen
Het bleef niet alleen bij een powerpoint-presentatie, in de ontvangsthal toonden studenten de mogelijkheden van oplossingen, zoals software voor virtueel passen. Zulke interactieve passpiegels zijn inmiddels verschillende keren toegepast, maar van een echte grote doorbraak lijkt geen sprake. Dat geldt ook voor het gros van andere mogelijkheden. En toch, waarschuwt Teeuw, ga als fysiek retailer niet veronachtzamend om met innovaties. Hij wees daarbij onder andere naar schoenenverkoper Style Trend in Sydney. Die is inmiddels in staat om bestelde schoenen binnen drie uur thuis af te leveren. De Britse retailer Oasis doet daar nog een schepje bovenop: voor 90P levert die je bestelling binnen 90 minuten bij je thuis.

Standaard
'Als fysieke schoenretailer kan je niet meer met de boodschap aankomen dat het uitverkochte model over drie dagen weer binnen is. Dat gaan mensen niet meer tolereren', oordeelt Wouter Teeuw. De online retailer heeft de standaard gezet. Nu we met één muisklik binnen een dag of paar uur bestellingen binnen handbereik hebben, verwachten we dat ook fysieke retailers in de slipstream meegaan.

Bedreigend
Dat klinkt bedreigend, maar is het juist niet: de fysieke retail toont zich vitaal genoeg om nieuwe ict uit te nutten voor eigen gewin. De Britse retailer House of Fraser in Aberdeen heeft een no stock-shop geopend. Het gaat daarbij om een winkel zonder fysieke voorraad. Het aanbod is alleen toegankelijk via daar opgestelde tablets en laptops. Ook kennen we inmiddels verkooppunten waar producten te bestellen zijn via een afgebeelde QR-code, HomePlus in Zuid-Korea is een bekend voorbeeld, terwijl er ook experimenten zijn dichterbij huis, door Tesco op Gatwick Airport en Delhaize op het centraal station van Brussel.

Winkelbeleving
Bij de ontwikkeling van nieuwe technologie gaat het niet alleen om omnichannel-toepassingen, maar evenzeer om oplossingen om het fysieke winkelen te vergemakkelijke en te veraangenamen. Zo toonde Teeuw een concept waarmee de shopper zijn gepaste kleding kan projecteren op een scherm die een bijpassende omgeving toont. Dus wie een Hawaii Shirt aantrekt, ziet zichzelf virtueel terug op een warm strand, de shopper met een dikke wintermantel kan zichzelf geprojecteerd zien tegen een besneeuwde achtergrond. Niet wereldschokkend misschien, maar het helpt de shopper in ieder geval om in de juiste mindset te komen.

(bron: Shoppermarketing Update)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken