10 goede redenen voor shoppermarketing

10 goede redenen voor shoppermarketing
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2015 @ 09:29
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InteractieWinkelen

We leven in een periode met stevige concurrentie. En dus is het juist nu van groot belang om aandacht voor shoppermarketing een tandje hoger te schakelen. Dat schrijft chief strategy officer Jonathan Dodd van Geometry Global op de internationale site van de WPP Group. Een samenvatting.

1.Verkoop aan de shopper, niet aan de consument

Maak gebruik van inzichten omtrent shoppergedrag en –motivatie. Dat is de kern van shopper marketing en de belangrijkste onderscheidende factor ten opzichte van traditionele merkenpush-strategieën. Nu we in een economische transitiefase zitten, wanneer shoppers de aanschaf van elk product heroverwegen, is het begrijpen daarvan belangrijker dan ooit.

2. Begrijp je eigen merk

Een merkenmarketeer weet hoe de waarden van het eigen merk worden gepercipieerd door consumenten, maar begrijpt hij ook de factoren die in het spel zijn bij de keuze van shoppers? In een recessieperiode worden niet onderscheidende merken het hardst getroffen, wat is het onderscheid die de marketeer heeft te bieden?

3. Bied een oplossing

Besef dat de aankoopbeslissing uiteindelijk in het voordeel uitvalt van het product dat het beste aansluit bij de koopmotivatie van de shopper. Wat was het doel van de aankooptrip en welke financiële overwegingen waren relevant bij de aanschaf?

4. Werk samen

Als het begrijpen van shopper insights de pijler is onder shoppermarketing, dan is samenwerking de pijler onder de relatie met de retailer. De huidige recessiedruk is verschillend van invloed op shoppersegmenten. Daar komen voor retailers verschillende uitdagingen en kansen uit voort. Hoe kan samenwerking leiden tot nieuwe mogelijkheden?

5. Niet alle shoppers zijn hetzelfde

Shoppers vormen geen homogene groep. Demografische veranderingen geven nieuwe betekenis aan de manier waarop wordt gecommuniceerd met doelgroepen. Gezinsgrootte, leeftijd of etniciteit zijn mede bepalend voor shoppergedrag in deze economisch lastige periode. Tegelijkertijd zijn er ook minder financiële aspecten in het geding, zoals aandacht voor gezondheid, welzijn of aandacht voor duurzaamheid.

6. Wat is dat eigenlijk, path to purchase?

De ‘first moment of truth’ manifesteert zich als een shopper een merk boven een ander merk verkiest, maar toch speelt het beslisproces zich niet uitsluitend af op het winkelschap. Het kan zijn dat shoppers op koopjesjacht gaan bij verschillende winkels, shoppers kunnen verleid worden door een loyaltyprogramma, zelfs door een radiocommercial op weg naar de winkel. Denk goed na over wat deze touchpoints voor je merk kunnen betekenen.

7. Hele organisatie is verantwoordelijk

Bedrijven die het winnen van shoppersympathie uitsluitend toewijzen aan verkoop- en consumententeams zijn minder succesvol dan bedrijven die beseffen dat het anticiperen op shoppergedrag in de haarvaten van de organisatie moet doordringen.

8. Hou het simpel

Wees helder, zeker in deze economisch lastige tijd. Wie een moeilijke boodschap communiceert, brengt de shopper op een dwaalspoor. En dan zal die zeker voor het goedkoopste alternatief gaan.

9. Wees slim met innoveren

Vroeger ging alles ‘gemakkelijk’, maar in deze periode vol concurrentie komt het aan op slim innoveren. Door veranderingen in consumenten- en shoppergedrag ontstaan er kansen voor nieuwe segmenten, terwijl digitale technieken binnen en buiten de winkel die kansen nog een extra impuls geven.

10. Hou een vinger aan de pols

Hoe de toekomst er uit komt te zien, weet niemand. Hou continu een vinger aan de pols in de relatie met shopper en retailer, wees flexibel als de koer een aanpassing vergt.
(vertaling: HS)

bron: WPP Group / Shoppermarketingupdate

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken