Beacon-hype lijkt over hoogtepunt heen
- Food-en-retail
- 3 mrt 2015 @ 15:24
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Instore marketingWinkelen
- 3 mrt 2015 @ 15:24
- Redactie Food en Retail
De opwinding rondom beacon-technologie lijkt alweer te zijn getemperd. CEO Michel Haagmans van zelfscan- software leverancier Re-vision benadrukt dat er meerdere technieken bijkomen om shoppers te lokaliseren. 'Straks zijn precieze posities van smartphones door nieuwe Apple- en Google-services net zo goed uit te peilen. Dat maakt dan deel uit van het mobiele concept. In dat geval heb je dus geen aanvullende techniek meer nodig.'
Tegelijkertijd geldt dat we daarvoor nog wel even geduld moeten opbrengen, reageert Michel Haagmans in Shoppermarketing Update. Over een jaar of twee maakt de lokalisering van smartphones deel uit van het standaard concept. Het uitpeilen van smartphones via zendmasten gebeurt nu zeer grofmazig, terwijl dat proces stukje bij beetje wordt bijgeschaafd. 'Bij location based-services wordt al gauw gesproken over de toekomst van beacon-technologie. Toch is dat nog slechts een deel van de oplossingen. Er worden telkens nieuwe toepassingen ontwikkeld om de shopper op de winkelvloer te lokaliseren. Zo heeft aanbieder Pricer van elektronische schaplabels een soort winkelvloermatrix met behulp van infrarood-technologie ontwikkeld. De elektronische schaplabels zelf zijn dan de bron voor het lokaliseren van de shoppers. Wat ik hiermee wil zeggen: er zijn meerdere oplossingen beschikbaar, wees niet uitsluitend gericht op beacon-technologie.'
Geheim
Re-vision is aanbieder van zelfscan en omnichannel software-technologie. Dat Haagmans zich bekommert om deze materie heeft te maken met de rol van zelfscanners als communicatie-instrument. Wie met een dergelijke device rondloopt en vlak voor het frisdrankschap een aanbieding ontvangt van een cola (op basis van zijn koopgedrag) zal daar ongetwijfeld voor open staan. Bij Tesco wordt daar inmiddels mee geëxperimenteerd, terwijl Haagmans het nog even geheim wil houden of daarvoor ook in Nederland belangstelling voor bestaat.
Eigen device
Die techniek komt uiteraard ook beschikbaar voor eigen devices van shoppers, zoals hun smartphone. Haagmans ziet wat dat betreft een duale ontwikkeling. Sommige keten zetten in op zelfscanners, andere op mobiele betaaltechnologie, waarbij de caissière daar bovenop ook de mogelijkheid krijgt om virtueel artikelen toe te voegen op afrekentablets. 'Elke retailer verkiest zijn eigen vorm, waarbij de voorkeur van de klant uiteraard leidend is. Bij Coop in Zwitserland hebben shoppers de keuze uit beide systemen. Daar zie je dat mensen voor de weekboodschappen vaak de zelfscanner van de supermarkt kiezen, klanten die komen voor een paar aankopen, geven vaak de voorkeur aan hun eigen smartphone.'
Voorkeur
Diezelfde trend wordt ook onderschreven door David Concordel, head of retail solutions van Fujitsu. 'Waar het om gaat, is dat de klant de vrijheid wil hebben om af te rekenen zoals hij dat wenst. Tegelijkertijd zie je vanuit industriezijde dat zich nieuwe technologieën aandienen om de shopper beter te bedienen. Zo hebben wij zelf een mobiel check out-point ontwikkeld die de klant ondersteund bij het maken van zijn keuze, bijvoorbeeld door cross sell- en upsell-tips te presenteren, terwijl hij ter plekke bij de winkelmedewerker kan afrekenen. Zelfs een traditionele kassa bediend door een caissière kan ook de voorkeur hebben.'
Betaalruimte
Deze discussies over de toekomst van de check out speelden zich af op de recente retail-technologiebeurs Eurocis, die 24, 25 en 26 februari werd gehouden in Düsseldorf. Te midden van het vele spektakel was ook de Duitse aanbieder Tarent aanwezig, die misschien wel één van de meest revolutionaire oplossingen naar de beurs had gebracht. Tarent brengt een app waarmee de gebruiker een boodschappenlijstje kan afvinden en producten in store kan lokaliseren. Wat de shopper daarbij bovendien heeft te doen, is bij het downloaden van de app te kiezen voor een betaalmethode. De klant die vervolgens via een betaalruimte naar de uitgang loopt, krijgt groen licht en kan de winkel ongehinderd door tussenkomst van personeel de winkel verlaten. Registratie van het betaalproces gebeurt in dit geval via beacons. Wie niet betaald heeft, wordt op een monitor geregistreerd en aangemerkt als klant die alsnog dient te betalen.
(bron: Shoppermarketing Update)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- software
- lokaliseren
- industrie
- zelfscan
- cross sell
- Michel Haagmans
- vrijheid
- leverancier
- smartphone
- David Concordel
- Re-vision
- Apple
- head
- klant
- retail solutions
- beacons
- keuze
- Fujitsu
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing