Boost en Magneds starten mobiel cashbackprogramma
- Food-en-retail
- 5 mrt 2015 @ 12:03
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Apps
- 5 mrt 2015 @ 12:03
- Redactie Food en Retail
Shopperactivatiebureau Boost en customer-loyaltybureau Magneds hebben gezamenlijk een mobiel couponprogramma ontwikkeld dat deze week is gelanceerd tijdens de Huishoudbeurs. Deze mobiele cashback-tool moet couponing nu ook in Nederland populair maken. Fabrikanten krijgen zo kans om direct met de shopper op de winkelvloer te communiceren.
Couponing is hot. Althans, in het buitenland. In het programma Extreme Couponing bij omroep TLC zijn Amerikaanse consumenten te zien die mappen en kasten vol coupons bij elkaar sparen om daarmee zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Weliswaar minder fanatiek, maar ook Belgen zijn verslingerd aan couponacties. Nederlanders niet. Wij zijn meer van het zegeltjes sparen. Boost en Magneds willen daar een nieuwe dimensie aan toevoegen. Niet met coupons op verpakkingen of in huis-aan-huis-bladen, maar een digitale variant die te verzamelen valt met de smartphone.
Gedoe
'De introductie loopt parallel met de popularisering van de smartphone. Volgens ons is dat het juiste perspectief om couponing in ons land populair te krijgen', reageert directeur Raymond Lentz van Boost. 'Papieren coupons geven vooral veel gedoe. Je moet ze uitknippen, sparen en weer inleveren. En als je dat hebt gedaan, moet je in het natraject weer wachten totdat je het gespaarde tegoed ontvangt', zegt hij in Shoppermarketing Update.
Doorbraak
De smartphone dus. Die moet er nu wel voor zorgen dat couponing gaat doorbreken. De nieuwe digitale variant die onder de noemer Coupon Club wordt gebracht, is handiger en sneller in gebruik dan het ouderwetse uitknippen. Via de app komt de shopper in contact met lopende aanbiedingen op diverse producten. Het aanbod is daarbij zo opgebouwd dat de gebruiker snelle keuzes kan maken. Vervolgens is het een kwestie van het product kopen, het product en de kassabon scannen, waarna de gebruiker direct een deel (of geheel) van het aankoopbedrag terugkrijgt. De afzender van het product kan zelf beslissen om welk kortingbedrag het moet gaan.
Terugstorten
Raymond Lentz: 'Je dient als gebruiker alleen je naam en bankrekening in te vullen. Die informatie heeft verder geen rol, maar is bedoeld om geld te kunnen terugstorten. Nadat de shopper 5 euro bij elkaar heeft gespaard, kan hij dat tegoed direct ontvangen. Hij kan het bedrag ook langer opsparen voor een leuk zakcentje extra.' Aan de basis van het systeem ligt het fotograferen van producten en bijbehorende kassabon ten grondslag. Dat klinkt ingewikkeld, maar Lentz verzekert dat dit door nieuwe visuele technieken in een handomdraai is gepiept. 'Bovendien kunnen we op die manier ook een koppeling maken tussen kassabonnen en shopper profielen.'
Gepersonaliseerd
De Coupon Club komt niet alleen uit de koker van Boost, maar is een co-productie met Magneds, dat veel ervaring heeft met spaarprogramma’s voor verschillende A-merken. Jurgens Swaans is oprichter en directeur van het bureau: 'vanaf de eerste dag dat shoppers de app gebruiken, kunnen we bouwen aan klantprofielen. Dat is een zelflerend proces, waarbij we op zoek gaan naar kooppatronen in het boodschappenproces en op die manier tot gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen komen.'
Rechtstreeks
Wat Coupon Club verder kenmerkt, is dat de fabrikant zonder tussenkomst van de retailer rechtstreeks met de shopper kan communiceren. Via zijn smartphone kan hij de consument direct verleiden. Swaans: 'ook retailers tonen volop interesse om op deze manier shoppers te bereiken en meer te weten te komen over aankooppatronen.'
Verder geldt dat Boost fabrikanten de mogelijkheid biedt om hun instore activatie- en communicatiecampagnes of samplingacties te koppelen aan de Coupon Club, waardoor ze dus snel kunnen ervaren hoe die campagnes of acties het in de markt doen.
Hearst Magazines
De introductie wordt breed geïntroduceerd in samenwerking met Hearst Magazines, uitgever van oa Elle en Cosmopolitan. Met deze partij is een uitgebreide communicatiedeal afgesproken. (bron: Shoppermarketing Update)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- digitale variant
- Raymond Lentz
- Shoppermarketing update
- smartphone
- uitknippen
- gespaard
- Boost
- couponing
- korting
- loyalty
- natraject
- innovatie
- apier
- Hearst
- tegoed
- Magneds
- Coupon Club
- cashback
- sparen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing