Nieuwe Nederlandse ceo: 'V&D houdt La Place zeker binnen boord' - meer USP's - samenwerking met ontwerpers

Nieuwe Nederlandse ceo: 'V&D houdt La Place zeker binnen boord' - meer USP's - samenwerking met ontwerpers
  • Food-en-retail
  • 23 mrt 2015 @ 15:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenWinkelen

Warenhuisketen V&D had de afgelopen jaren te weinig stootkracht en maakte geen keuzes. V&D heeft een werkkapitaal van €105 miljoen, daar kan het bedrijf twee jaar mee vooruit. De winkels worden kleiner en de horecaformule La Place zal veel meer geïntegreerd worden in het geheel. 'Een goed warenhuis kan niet zonder horeca', zegt de nieuwe V&D ceo John van der Ent. La Place wordt zeker niet verkocht als het aan de topman ligt.

Van Der Ent doet zijn uitspraken in De Financiële Telegraaf. Een loonoffer van het V&D-personeel is nog steeds nodig, beweert de ceo samen met 'crisismanager' Harm Tunteler, 'want de vaste lasten van V&D zijn momenteel nog te hoog.' Wat de bestaande contracten waard zijn, moet nog blijken. De vakbonden zijn echter ook gebaat bij werkgelegenheid. De toon waarop onderhandelingen worden gevoerd, is minder hard dan een paar maanden geleden, zeggen de heren. De oude toon wordt nu 'Amerikaans' genoemd, te hard en over the top.

Consument positief stemmen
Dat heeft het V&D imago in Nederland geen goed gedaan, beseffen de heren. Het hoofdkantoor werd bang voor een consumentenboycot, zoals destijds bij Albert Heijn toen de toenmalige ceo Anders Moberg een jaarsalaris van 10 miljoen euro voor zichzelf bij elkaar wilde graaien. Hier toonde zelfs de oude Albert Heijn himself vanuit zijn kasteel te Engeland zich ontstemd over. De boycot kostte AH miljoenen, veel reputatieschade ('wie let hier op de kleintjes?' -  'alleen de prijs is Anders') en de graaikoning werd aan de kant geschoven. 'Zo'n boycot wil ik niet nog een keer meemaken', aldus Van Der Ent.


La Place goede publiekstrekker
Maar een loonoffer is nog steeds nodig, zeggen de heren: om de kosten te verlagen. Enkele vastgoedverhuurders kwamen het bedrijf al tegemoet, er wordt gewerkt aan inkrimping van winkels waarbij overtollige vierkante meters worden onderverhuurd. Het is nog niet te laat om het schip te keren, stelt Van Der Ent. 'Maar de kosten zijn volgens ons nog steeds veel te hoog.' (...) 'We moeten simpelweg meer concurrerend worden. En we moeten meer unique selling points hebben. Producten die alleen bij ons te koop zijn. We moeten meer unieke dingen hebben.' (...) 'In damesmode kunnen we nog grote stappen zetten. Couturier Mart Visser heeft het vertrouwen in ons uitgesproken. En we hebben plannen om nieuwe Nederlandse iconen binnen te trekken.' Hieronder een afbeelding van de etalage op het prestigieuze Rokin, waar naar verwachting als de Noord Zuid-lijn af is, weer enorm de loop zal komen.

Samenwerking met mode-ontwerpers
De etalage toont dat V&D ook aan talent scouting doet. Hieronder het werk van twee jonge mode-ontwerpers. Een hapje eten in de populaire aanpalende La Place behoort niet tot het verleden, wegens verkoop, zoals diverse V&D watchers suggereerden. V&D wil deze publiekstrekker graag behouden, zegt Van Der Ent in de DFT. De La Place experience wordt in de nabije toekomst bovendien beter ingebed binnen het warenhuis.  'De horecaformule zal veel meer geïntegreerd worden in het geheel. Een goed warenhuis kan niet zonder horeca.' La Place wordt zeker niet verkocht als het aan hem ligt. Er waait een nieuwe, frisse wind bij V&D, is de boodschap. 'Ik geloof erg in onze toekomst', zegt Van Der Ent tenslotte, 'nog steeds hebben we 80 miljoen bezoekers per jaar. Daar zit potentie in.'
(PvWK, bronnen: DFT / V&D)
 

Lees het nieuws over en visies op V&D op MarketingTribunes platform Food&Retail:  
Het warenhuis is springlevend
[Update] Hoera: V&D opent filiaal in Uden
V&D Quo Vadis?
V&D overlegt toch verder met winkelverhuurders
'V&D zinspeelt op faillissement'




Mode-talent krijgt prominente aandacht in de etalage van V&D Rokin/Kalverstraat
. Op de pakken van winnaar 'Lichting 2014' Bastian Visch is een opmerkelijke kreukelprint gedrukt, terwijl er geen kreukje in de stof zelf zit.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken