Omzet Fonq in 2014 naar 49 miljoen euro
- Food-en-retail
- 8 apr 2015 @ 13:39
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WebWinkelen
- 8 apr 2015 @ 13:39
- Redactie Food en Retail
Webwarenhuis 'fonQ' (volgens de eigen spelling van het merk met omgedraaide hoofdletter) heeft in 2014 een omzetgroei van 35 procent doorgemaakt. De omzet steeg naar ruim 49 miljoen euro. Deze groei is mede te danken aan de eerste landelijke tv-campagne, die het webwarenhuis vanaf mei 2014 is gestart.
Het webwarenhuis heeft een vruchtbaar jaar achter de rug. Met een totaal van 700.000 pakketjes werd in 2014 ruim 40 procent meer pakketjes verstuurd dan het jaar ervoor. De landelijke tv-campagne 'Mooi gevonden op fonQ.nl' lijkt een belangrijke factor te zijn voor de behaalde omzetgroei. Met de opvallende tv-reclames richt fonQ zich op het vergroten van de naamsbekendheid en het bevorderen van merkvoorkeur bij bestaande klanten. De tv-campagne, die op verschillende televisiezenders te zien was, wierp zijn vruchten af en vergrootte de naamsbekendheid van fonQ in Nederland van 22 procent naar 51 procent. Om de focus op fonQ te behouden zijn in 2014 bewust licentiecontracten met andere webwinkels, zoals Rituals en diverse mediapartijen, beëindigd.
Stappen gezet
Om de groei te faciliteren zijn belangrijke stappen gemaakt. Zo is een geheel nieuw magazijn ingericht ter verbetering van zowel logistiek als service en voor efficiënte opslag van het groeiende assortiment. 'Een nieuw ERP-systeem heeft er daarnaast voor gezorgd dat wij de groei zowel technisch als operationeel aankonden. Inmiddels is er 24/7 bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en bieden wij ook avondbezorging aan', licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Het assortiment van fonQ bestaat inmiddels uit ruim 40.000 voorradige producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.
Blijven inspireren staat voorop
De focus ligt in 2015 volledig op de groei van het webwarenhuis, waarbij zij haar pijlen richt op het verder uitbouwen van het merk fonQ. De reeds ingeslagen strategie gericht op emotional commerce gaat hierbij nog meer de boventoon voeren. Dit uit zich in uitbreiding van nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom. 'Blijven inspireren staat voorop. De tv-campagne is voor fonQ een succesvolle stap geweest. Het heeft ons meer naamsbekendheid gegeven en daarmee kunnen wij het merk fonQ verder uitbouwen. Een tweede reeks tv-reclames om dit verder te ondersteunen, sluiten wij dan ook zeker niet uit', aldus Kerssemakers.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- fonQ
- zeven dagen per week
- bezetting
- operationeel
- groei
- klantenservice
- magazijn
- jaarcijfers
- omzet
- technisch
- service
- retail
- assortiment
- 24/7
- logistiek
- opslag
- efficiënt
- ERP-systeem
- groei
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing