'Unilever produceert met meeste respect'
- Food-en-retail
- 1 apr 2015 @ 09:21
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 1 apr 2015 @ 09:21
- Redactie Food en Retail
De Nederlands-Britse merkvoedingproducent Unilever scoort de meeste punten in de nieuwe Oxfam-ranglijst die voor het derde jaar verschijnt. Over de gehele linie doen de grote levensmiddelenconcerns het elk jaar beter als het gaat om MVO. Tot nu toe stond Nestlé altijd bovenaan. In 2015 scoort Unilever, onder aanvoering van Paul Polman die zich altijd voorvechter toont van duurzaam ondernemen, net iets hoger.
Ontwikkelingsorganisatie Oxfam brengt vandaag voor het derde jaar de duurzaamheidsprestaties van de tien grootste voedingsmiddelenconcerns (dagomzet bij elkaar: 1,3 miljard dollar) in de wereld in beeld. De tien concerns kunnen punten scoren op zeven thema's, waaronder vrouwenrechten, landrechten en klimaat. In theorie kunnen ze elk 70 punten scoren, 700 in totaal, meldt De Morgen. 'Unilever produceert met meeste respect', kopt de Vlaamse krant. Unilever heeft zich steeds een betrokken deelnemer in de rangorde getoond. Het bedrijf realiseerde dit jaar bijna de grootste verbetering: van 34 punten in 2013 naar 50 punten nu. Volgens Tom van der Lee, die de operatie voor Oxfam Novib leidt, zijn de hogere scores vrijwel altijd materiële verbeteringen. 'Het gaat bijvoorbeeld om het accepteren van codes tegen het onteigenen van land', zegt hij in De Volkskrant. 'Dat beleid heeft dan gevolgen in de hele voedselketen.' Volgens Van Der Lee passen veel concerns hun gedrag aan onder druk van publieksacties die mede door Oxfam worden georganiseerd. In de Top 10 van 2013 was er niet één bedrijf dat op welk aspect dan ook een 'goed' scoorde, meldt Oxfam. In de 2015 versie is er al zes keer 'goed' gescoord: Unilever drie keer (voor boeren, arbeiders en klimaat), Nestlé twee keer (voor klimaat en landrechten) en Coca-Cola één keer (voor landrechten). Danone heeft zijn positie niet verbeterd, General Mills en Associated British Foods ABF sluiten de ranglijst. Op de volgende vrijdagmiddagborrel heeft Polman in ieder geval iets om op te toasten. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- General Mills
- Unilever
- duurzaamheid
- toekomst
- Danone
- Paul Polman
- PR
- visie
- Associated British Foods
- Oxfam
- Coca-Cola
- Tom van der Lee
- Nestlé
- imago
- MVO
- duurzaam
- ABF
- consument
- sustainability
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing