Waarschuwing tegen zoete frisdrank op komst
- Food-en-retail
- 16 apr 2015 @ 13:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOPolitiekFood
- 16 apr 2015 @ 13:38
- Redactie Food en Retail
In enkele 'progressievere' staten van de V.S. lijkt een waarschuwing tegen zoete frisdrank op komst. Logo’s met een waarschuwing tegen suiker -net als in Nederland op sigaretten staan- zouden een succesvolle toekomst te wachten staan, stelt NPR-blog The Salt. Hier een mock up van zo'n flesje en de achtergrond van de plannen, die zomaar zouden kunnen overwaaien naar West Europa, waar dezelfde bezorgdheid over ziekmakend en overmatig suikergebruik in veel producten heerst.
Suiker is het nieuwe vet. 'Van verschillende kanten is de aanval op toegevoegde suikers ingezet, ook in Nederland. Versuikering van ons eten en drinken door toegevoegde suikers is de grootste boosdoener. Je vindt ze in frisdranken en andere suikerhoudende dranken - sportdranken, vitaminedrankjes en thee', constateert Foodblog. Op dit platform Food & Retail is de suikerdiscussie al vaak langsgekomen. De voedingsindustrie FNLI reageerde recent in MarketingTribune op aantijgingen van de Consumentenbond en Radar wegens ongezond voedselaanbod, waarvan veel suikerhoudend, en reclame hiervoor richting kinderen.
Anti suiker-oorlog
In Amerika lukten initiatieven van onder meer oud-burgemeester Michael Bloomberg van New York om suikerconsumptie met wetgeving te beperken nog niet. Intussen onderkende een commissie in opdracht van president Obama onlangs dat suiker nog veel slechter is dan overmatig vetgebruik. Voor de staten New York en Californië liggen nu voorstellen klaar om mierzoete frisdranken te labelen met een waarschuwing (zie voorbeeld hieronder). De Californische senator en auteur van het label-wetsvoorstel, Bill Monning, vindt dat iedereen recht heeft op deze waarschuwing. ‘Als we de gezondheidsproblemen kennen, moet de consument dit ook te horen krijgen.' Het wachten is op het eerste etiket in Nederland ofwel rigoreuzere suikerreductie in tal van producten. (bronnen: NPR, FNLI, FL, MT)
Hier het Engelstalige artikel in NPR
Mock up van een nieuw frisdrankflesje met waarschuwing
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- suikerconsumptie
- drugs
- Eric van der Burg
- suiker
- etiket
- wetgeving
- obesitas
- frisdrank
- Michael Bloomberg
- waarschuwing
- tandbederf
- suikerziekte
- verslavend
- cola
- suikeroorlog
- vergif
- New York
- FNLI
- Corbion
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing