Vice lanceert foodplatform Munchies

Vice lanceert foodplatform Munchies
  • Food-en-retail
  • 18 mei 2015 @ 09:26
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMediastrategie

Het officiële Nederlandse platform van Munchies, als online voedselkanaal onderdeel van nieuwsmedium Vice Nederland, is onlangs onder het genot van een uitgebreid zesgangendiner voor genodigden van start gegaan. Munchies werd anderhalf jaar geleden door Vice in de Verenigde Staten opgericht en de beta versie ontving sinds december bijna 1 miljoen unieke bezoekers, een aantal dat de verwachtingen al ver overtrof. In Nederland trok de betaversie ruim 250.000 unieke bezoekers per maand. Nu is het volgens Vice tijd om het platform officieel aan te kondigen als Munchies Nederland.

Munchies is een kanaal met verhalen over eten en drinken die je volgens Vice nergens anders vindt, 'gemaakt voor en door omnivoren. Maar ook, voor en door jongen mensen.' Het is geen foodblog met alleen receptjes en tips voor de nieuwste restaurants, maar een journalistiek platform vol opzienbarende verhalen, beloofdt men. 'Geen gepolijste, overbelichte keukenstudio's, maar artikelen over echt eten, gemaakt door echte mensen.' Samen met launching partner en pepersausmerk Tabasco heeft het Munchies-team afgelopen voor de lancering een avond in Werfmuseum ’t Kromhout in Amsterdam samengesteld. Chef-kok Gilbert Kolff kookte er voor de aanwezige gasten een diner van zes gangen. 'De gerechten waren allemaal geïnspireerd op een succesvolle formats van Munchies. Van de Sex+Food -oesters met cacaopoeder en rode bietenbloed- tot de Politics of Food -gerookte geit geserveerd in een taco- en Fuck, That’s Delicious -een bapao gevuld met gecondenseerde melk, rozenblaadjes en karamelijs', aldus het verslag.

Spannend nieuw hoofdstuk
Perre van der Brink, head of Content en Creative Director van Vice Benelux, is trots en blij met de toevoeging van het platform: 'met de lancering van Munchies gaat een langgekoesterde wens voor ons in vervulling. We voelden dat er in het medialandschap in Nederland nog ruimte zou moeten zijn voor een food platform van en voor jongen mensen. Een platform over eet- en drinkcultuur dat mooie, journalistieke verhalen over eten maakt, in plaats van dat het alleen lijstjes met de nieuwste restaurants en bars publiceert. Met Munchies gaan we de verhalen maken die we in het huidige media-aanbod missen. Het is een perfecte aanvulling in het steeds breder wordende portfolio van redactionele platformen dat we hebben en wordt een spannend nieuw hoofdstuk voor Vice Benelux.”

Eigen food formats
Munchies Nederland gaat naast een aantal populaire internationale formats ook eigen Nederlandse formats produceren, zoals een serie over de Nederlandse -deels vergeten- keuken, waarin we met kersverse Munchies host Freddy Tratlehner, ooki bekend als 'Vjeze Fur' van rapformatie De Jeugd Van Tegenwoordig in de eerste aflevering Uierboord gaan eten en daarmee diep in de lokale cultuur van Rotterdam Crooswijk duiken, meldt Felicia Alberding, editor van Munchies Nederland. 'We willen verhalen vertellen vanuit de keuken, over de Nederlandse restaurantindustrie, maar ook graven in de onuitputtelijke bron van rariteiten in de Nederlandse en Belgische eetcultuur. Van nieuwe fenomenen als het muzikantje, een Turkse pizza met twee frikadellen erin, tot het stokoude Balkenbrij.'
(PvWK)

Bekijk hier het nieuw Munchies
 

Over Vice
Vice is een van de snelst groeiende jonge mediamerken ter wereld. Het bestaat uit een verzameling van fanatieke, jonge en creatieve schrijvers, art directors, fotografen en regisseurs, die actief zijn in de productie en distributie van tijdschriften, websites, entertainmentprogrammering, films, dvd's, boeken, events en muziek. De andere digitale kanalen van Vice zijn onder andere Noisey, een vooruitstrevend muziekkanaal; The Creators Project, kunst en de creatieve sector; Thump, een kanaal over elektronische muziek; Motherboard, gewijd aan techniek, wetenschap en de cultuur van morgen en i-D, een kanaal met een focus op mode. Vice heeft tevens al twee seizoenen een televisieshow op HBO, met als titel ‘Vice’, die onlangs een Emmy in de wacht sleepte. Het derde seizoen van Vice op HBO is in maart 2015 begonnen en onlangs verlengde Vice de samenwerking met vier jaar.


Klik hier voor het Muchies lanceringsdiner-beeldverslag

 Lees hier ons eerdere grote interview met Vice Nederland-oprichter Thijs Boon (februari 2015)


Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken