[Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - speciaalbierbrouwerij Duits & Lauret

[Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - speciaalbierbrouwerij Duits & Lauret
  • Food-en-retail
  • 26 jun 2015 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewFood

In het 63ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Daniëlle Duits en Marco Lauret , oprichters van speciaalbierbrouwerij Duits & Lauret. Zojuist heeft het duo een 170 jaar oud fort 'veroverd' met mogelijkheden voor het realiseren van een brouwerij/proeflokaal, ontdekken steeds meer mensen o.a. de unieke rokerige biervariant die hier gemaakt wordt en speelt Duits Lauret in op de kansen die speciaalbier als maaltijdbegeleider biedt. 'Het is een fantastische en nog steeds groeiende markt.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van Duits & Lauret?
Daniëlle Duits en Marco Lauret. We hebben elkaar via onze partners elkaar negen jaar geleden leren kennen. Marco heeft in het begin van zijn studietijd een kant-en-klaar brouwpakket van zijn ouders gekregen. Hij was toen al een enorme liefhebber van de nog schaarse speciaalbieren. Op 16- en 17-jarige leeftijd gingen zijn eerste zelfstandige vakanties natuurlijk naar België. Op de fiets ontdekte hij mooie Belgische cafés, brouwerijen en bieren. Vanaf die tijd heeft hij het in zijn hart gesloten en is hij blijven brouwen.
Bij Daniëlle is haar liefde voor het bier ontstaan vanuit haar passie voor smaken en hoogwaardige kwaliteit van producten. Aan huis heeft zij een bescheiden moes- en fruittuin met bijzondere vergeten groenten en verloren gewaande gewassen. Er staat bovendien een kleine boomgaard van oude appel- en perenrassen. Daniëlle wilde graag leren brouwen. Daarna vond ze het eigenlijk zonde om er niets mee te doen en is zij dus eigenlijk de aanstichtster dat we zes jaar geleden ons eerste bier commercieel op de markt hebben gebracht.

2. OK, verder over de D&L.- case, kunt u dit bijzondere delicatessenmerk verder uitleggen? Hoe wordt het merk in Nederland gelanceerd? Hoe zijn de verwachtingen?
Kleinschalig, hoge kwaliteit, geen kunstmatige toevoegingen. We richten ons sterk op de gastronomische mogelijkheden. Bier als perfecte maaltijdbegeleider is voor veel mensen nog onbekend terrein. Met de verovering van onze nieuwe brouwlocatie/proeflokaal, Fort Everdingen, hopen we weer een stap te kunnen maken om nog meer mensen van onze producten te laten genieten.

3. Is promotie via het digitale kanaal, zoals Facebook, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
We maken er wel meer gebruik van. Het is ook een prettig medium om contact met de consumenten te houden en mensen op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen.

4. Hebben jullie voor de promotie van D&Ls nog samengewerkt met (reclame)bureau(s)? Welke?
Nee, dat hebben we nooit gedaan. Als kleine brouwer hebben we daar geen budget voor vrij kunnen maken. We merken dat de prijzen die onze bieren behalen op grote internationale keuringen een enorme promotie opleveren. Je kwaliteit wordt op die manier voor een grote groep mensen zichtbaar.

5. Is de speciaalbierenmarkt in Nederland een lastige? Iedereen slaat toch aan het brouwen? Bv. veel concurrentie of moeite geld in te verdienen?
Het is een fantastische en nog steeds groeiende markt. De samenwerking met andere brouwers is heel goed. Samen ben je bezig een heel mooi product te promoten. Voorlopig denk ik dat er nog steeds ruimte is voor groei van kwalitatief hoogwaardige bieren.

6. Hoe distribueren jullie? Speciale verpakkingen of snelle / gekoelde levering?
Steeds meer via reguliere (dranken)groothandels. Onze opslag is geconditioneerd en onze nieuwe locatie is wat betreft rijpings en opslag omstandigheden zelfs ideaal voor onze bieren. Het hele jaar koel: tussen de 12 en 15 gr Celsius. Al onze bieren zijn goed beschermd tegen licht (bruine flessen en dichte dozen).

7. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Het "veroveren" van onze nieuwe brouwlocatie is een absoluut hoogtepunt! Een 170 jaar oud fort met zoveel mogelijkheden voor het realiseren van een brouwerij/proeflokaal die aan onze kwaliteitseisen voldoet. Het is zeer bijzonder om op dit gigantische -10 hectare- historische complex met zulke mooie dingen bezig te kunnen zijn.

8. Wat is je persoonlijke lievelingsbier en waarom?
Ieder moment zijn eigen bier. Een frisse complexe Oude Geuze in de zomer of een rokerige Bock bij een herfstige stoofschotel. Dat is het mooie van bier; er is zo veel smaakvariatie.

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Organisch verder groeien. Het fort is een lang project waar we voorlopig met veel plezier aan verder werken. We hopen dat steeds meer mensen onze bieren weten te waarderen en de gastronomische mogelijkheden ontdekken!
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy




Twee product packshots en het fort dat in het interview ter sprake komt.



Daniëlle Duits (r.) en Marco Lauret , de drijvende krachten achter brouwerij Duits & Lauret

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

62. [Ondernemer van de Week] - Slow Escargots (link volgt)

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken