Jumbo geplaagd door bommeldingen, Periscope op de kaart gezet
- Food-en-retail
- 8 jun 2015 @ 11:59
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PersonaliaJournalistiekWinkelen
- 8 jun 2015 @ 11:59
- Redactie Food en Retail
Tot onsteltenis van retailketen Jumbo wordt het concern geplaagd door een bommenlegger. Tijdens de laatste bommelding in Groningen was de stad in rep en roer. Intussen zijn beelden vrijgegeven van de mogelijke dader (zie foto). Marketingwise zouden de getroffen filialen klanten kunnen verliezen door de misdrijven. Passant Rianne Schuurman was toevallig zaterdag ter plaatse in Groningen en filmde via de nieuwe Periscope app. Tienduizenden bekeken dit materiaal, 'serieuze' media namen de amateurbeelden over. Zo vormt de narigheid ook de doorbraak van deze nieuwe techniek.
'Bijna niemand kende Periscope', zegt amateurfilmer Rianne Schuurman op De Nieuwe Reporter, 'maar men begreep al snel dat ze me serieus moesten nemen. Ik was wel de eerste die het nieuws bracht.' Lees hier meer over Periscope.
Derde bomdreiging
Het was de derde keer in een maand dat bij een Groningse Jumbo een bomdreiging was of er zelfs een bom afging. 'Hallo Jumbo(m)' is al op Twitter te lezen. De melding van zaterdag leidde naar aanleiding van een dreigbrief tot ontruiming van de Jumbo-supermarkt bij stadion Euroborg. De dreiging bleek om 22:30 echter loos alarm. Vorige week ontplofte een bom twee kilometer verderop bij een Jumbo-filiaal, begin mei werd een explosief gevonden bij een Jumbo op de Wilhelminakade.
Opvoeren investeringen online
Jumbo gaat zijn online assortiment uitbreiden om de concurrentie met winkelketens als Action en Blokker aan te gaan. Dat zei e-commercedirecteur Roland van den Berg onlangs op E-commerce Live. Deze uitspraken staan geheel los van de bommeldingen, al is het een feit dat onlineshops minder kwetsbaar zijn. Het lijkt een toevallige samenloop van omstandigheden. Jumbo verkoopt sinds kort barbecues van het merk Barbecook, die alleen online te koop zijn. 'Voor de leverancier was dat eveneens spannend, omdat online ook de laagsteprijsgarantie geldt', zei Van den Berg. De verkoop hiervan ziet hij volgens RetailNews 'puur als een test'. Hij vertelde eerder aan Emerce andere productcategorieën dan food niet uit te sluiten voor de Jumbo webshop. Dat was ook één van de redenen waarom de supermarktketen koos voor een .com-variant in de domeinnaam. 'De kortere versie biedt de mogelijkheid om in de toekomst andere zaken dan boodschappen onder één label te hangen.'
Opluchting bij de familie Van Eerd
Met betrekking tot de dreiging jongst leden zaterdag is Jumbo is opgelucht dat er niets is gevonden, liet het familiebedrijf weten aan de Telegraaf. 'Niettemin vinden wij het vervelend dat onze klanten, medewerkers en andere aanwezigen deze overlast en vervelende situatie hebben moeten ondergaan.' De retailformule zegt de inzet van de politie te waarderen. 'De politie gaat door met het onderzoek en Jumbo verleent daarbij alle mogelijke medewerking.' Zolang het onderzoek loopt, wil Jumbo geen inhoudelijke reacties op het onderzoek of de genomen veiligheidsmaatregelen geven. Een van de lezingen is dat de dreiger een rancuneuze ex-medewewerker is. De politie meldt dat de man ‘een apart loopje’ heeft. Er zouden inmiddels zo’n tien tips binnen zijn bij de politie. Het televisieprogramma Opsporing Verzocht besteedt dinsdag uitgebreid aandacht aan de Jumbo-dreiging. Intussen zijn deze beelden van de mogelijke Jumbo bommenlegger (zie ook foto boven) verspreid. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- concern
- klanten
- app
- bom
- dader
- rep en roer
- beelden
- stad
- getroffen
- marketingwise
- Periscope
- Groningen
- filialen
- Jumbo
- Rianne Schuurman
- misdrijven
- dreiging
- bommenlegger
- bommeldding
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing