Unilever presenteert update duurzame programma

Unilever presenteert update duurzame programma
  • Food-en-retail
  • 4 jun 2015 @ 15:42
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMerken

Vandaag heeft Unilever Benelux haar voortgang ten aanzien van de doelstellingen in het Unilever Sustainable Living Plan gepresenteerd. Onderstaand tref je een aantal highlights uit het lokale voortgangsverslag. Duurzaamheid blijkt volgens de a-merkfabrikaant met circa 400 marketeers in dienst 'in alles wat we doen' daadwerkelijk te leiden tot groei en kostenefficiëntie. Dat stemt tot optimisme. De duurzame strategie ingezet door ceo Paul Polman betaalt zich terug.

Ruim vier jaar is Unilever op weg met z'n  wereldwijde 'Sustainable Living Plan'. Hierbij het verslag van de multinational van de status van dit plan, in Unilever eigen woorden:

'Het wordt steeds duidelijker dat het integreren van duurzaamheid in alles wat we doen daadwerkelijk leidt tot groei en kostenefficiëntie en dat het ons een gezonde uitgangspositie biedt voor de toekomst. Ook zien we dat het de relatie met onze medewerkers, partners en consumenten versterkt. Maar we zijn er nog niet. En we kunnen het niet alleen. Om ons Plan te laten slagen is een krachtige en duurzame samenwerking met onze stakeholders essentieel.

In dit kader vindt er vandaag op het kantoor van Unilever Benelux in Rotterdam een bijeenkomst plaats samen met een aantal van onze partners en experts op het gebied van duurzaamheid in Nederland.

Besparing in de keten
• Vorige maand maakte Unilever, als eerste binnen de sector, bekend een nieuwe mijlpaal te hebben bereikt: sinds 2008 een besparing van 1 miljoen ton CO2 binnen haar wereldwijde productienetwerk wat leidde tot kostenbesparingen van € 244 miljoen. In de Benelux verlaagden we in het afgelopen jaar in onze fabrieken de CO2-uitstoot per ton productie met 10% (t.o.v. 2013) en met 46% (t.o.v. ons basisniveau van 2008).

• In de logistieke keten verlaagden we in de Benelux onze CO2-uitstoot met 5% per ton omzet (t.o.v. 2013). Samen met onze logistieke partner Kuehne + Nagel ontwikkelden we eind 2014 een state-of-the-art, duurzaam distributiecentrum in Tiel. Dit magazijn zit vol slimme, duurzame technieken waardoor jaarlijks 45% minder energie zal worden verbruikt. En door de centrale ligging rijden onze vrachtwagens ieder jaar 275.000 km minder waardoor onze CO2-uitstoot op jaarbasis 320 ton lager zal zijn.

• In 2014 werd de nieuwe MuCell®-technologie gelanceerd, een verpakkingstechnologie waardoor 15% minder plastic nodig is. Deze technologie werd als eerste toegepast op alle flacons van Dove-douchecrèmes in Europa. Begin 2015 heeft Unilever afstand gedaan van specifiek exclusiviteitsrechten zodat ook andere fabrikanten de technologie kunnen gaan gebruiken.

• Sinds de lancering van compressed deosprays in de Benelux in het derde kwartaal vorig jaar werd 16.821 kg aluminium bespaard, gelijk aan 1,3 miljoen frisdrankblikjes.

• Tegen 2015 willen we wereldwijd 200 miljoen consumenten bereikt hebben met producten en campagnes die hen helpen hun broeikaskasuitstoot bij het douchen, baden en haarwassen terug te dringen. In de Benelux helpen de droogshampoos van Andrélon en Toni&Guy en de leave-on conditioners van Andrélon en Dove consumenten om minder warm water te gebruiken.

Duurzame landbouw
• In onze supply chain wereldwijd zien we veelbelovende vooruitgang waarbij nu meer dan 55% van de agrarische grondstoffen duurzaam wordt geproduceerd, al meer dan de helft van onze doelstelling van 100% voor 2020. In Nederland bevatten alle Bertolli-pastasauzen in zak en ‘Knorr Basis voor Pastasaus’ duurzaam geteelde tomaten. Eind 2015 zullen de 13 belangrijkste groenten en kruiden van Knorr duurzaam worden geteeld.

Zoutgehalte verlagen en aantal calorieën beperken
• In de Benelux werken we hard aan het verder verlagen van het zoutgehalte van ons foods-assortiment. Conimex, Bertolli en Unox slaagden erin het zoutgehalte van verschillende producten te verlagen. Zo bevatten alle Bertolli-pastasauzen in fles gemiddeld 16% en de soep-in-zak en de bliksoepen van Unox resp. 5% en 8% minder zout. 62% van ons Benelux Foods-portfolio gemeten naar volume voldeed in 2014 aan de doelstelling van 5g zout per dag.
• In de Benelux bevatten 100% van onze kinderijsjes 110 kcal of minder per portie. Van onze voorverpakte ijsjes bevat 86% minder dan 250 Kcal per portie.

Duurzame partnerships
• Vandaag (4 juni) werd tijdens de presentatie verbreding van de samenwerking tussen de Hartstichting en Unilever Nederland aangekondigd. Zij gaan de komende drie jaar hun krachten bundelen om mensen te inspireren gezonder te leven en zo de kans op ziektes te verlagen. Eén van de hoofddoelstellingen uit het Unilever Sustainable Living Plan is om in 2020 meer dan 1 miljard mensen te helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. Unilever en de Hartstichting kunnen elkaar versterken door slimme inzet van elkaars expertise en middelen.

• Op 24 april dit jaar ondertekenden Lilianne Ploumen, Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, en Unilevers CEO, Paul Polman, een strategisch partnership tussen de Nederlandse overheid en Unilever. Zij gaan zich gezamenlijk inzetten voor verduurzaming van palmolieproductie, aanpak van ontbossing, bevordering van productiviteit van kleine boeren en vrouwelijk ondernemerschap.

• De Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie werd opgericht door verschillende spelers in de palmolieketen, wo Unilever België. De leden committeren zich aan het doel om eind 2015 alleen RSPO- (Roundtable on Sustainable Palm Oil) gecertificeerde palmolie te gebruiken. De alliantie ziet dit als eerste stap in de transformatie naar een markt van duurzame palmolie in België in 2020.

• Eind 2014 trapten we in Nederland een driejarig samenwerkingsverband af met Albert Heijn en de Nationale Postcode loterij (NPL): de campagne ‘Doe Maar Lekker Duurzaam’ met als doel laten zien dat duurzamer eten makkelijk en lekker is en zo consumenten aanzetten tot daadwerkelijke gedragsverandering. Alle 2,5 miljoen NPL-deelnemers kregen een cadeaubon van 12,50 euro om te besteden aan een duurzame maaltijd voor 4 personen.

• In 2013 lanceerden Unilever Nederland samen met het Wereld Natuur Fonds en de Missing Chapter Foundation het warmwaterreductieprogramma ‘WaterSpaarders: minder warm water, beter voor later’ waarbij kinderen in actie komen met hun gezin om korter te douchen. Inmiddels doen er meer dan 390 scholen mee. Ruim 30.000 kinderen maakten een etiket voor een fles douchegel of shampoo met een oproep aan hun ouders om korter te douchen waardoor ruim 120.000 mensen werden bereikt onder de douche.

• De Gemeente Amsterdam en Unilever Nederland werken sinds april 2015 samen in het Amsterdam City Project om jeugdwerkloosheid terug te dringen en ondernemerschap onder werkloze jongeren te stimuleren. Jonge werklozen gaan zes maanden aan de slag in een commerciële functie, krijgen trainingen en toegang tot een netwerk van bedrijven.

• Om kinderen meer te laten bewegen door sport en spel steunen we Schoolplein 14, een initiatief van onze partner Johan Cruyff Foundation. In 2014 startten we de samenwerking met Arla en Coop die resulteerde in de Doekoe-actie. Hierbij spaarden klanten van de 240 Coop-supermarkten in Nederland in het voorjaar van 2015 zeven weken voor sport- en spelmaterialen voor scholen in de buurt. 76 basisscholen deden mee aan de actie.

• Op 1 december vorig jaar tekende Unilever een driejarig partnership met de Europese Federatie van Voedselbanken (FEBA) waarbij Unilever jaarlijks 100.000 euro doneert om nieuwe voedselbanken in Oost- en Zuid-Europa te ondersteunen en de activiteiten van bestaande voedselbanken in die regio te versterken. In Nederland ondersteunen we sinds 2013 Voedselbanken Nederland middels een tweejarig business partnership waarbij we eind 2014 50.000 euro doneerden ter optimalisatie van hun logistiek proces. Vorig jaar werden er in de Benelux ruim 2,3 miljoen producten gedoneerd.
(bron: Unilever)

Een gedetailleerd overzicht van de voortgang en activiteiten van Unliever in de Benelux in 2014 en begin 2015 vindt u hier. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken