CBL en FNLI noemen e-nummeractie Foodwatch 'bangmakerij'
- Food-en-retail
- 20 jul 2015 @ 10:51
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 20 jul 2015 @ 10:51
- Redactie Food en Retail
Retailketens en de levensmiddelenindustrie keren zich tegen de e-mailactie van Foodwatch tegen de aanwezigheid van bepaalde kleurstoffen in producten. Volgens de organisaties doet Foodwatch ‘aan onnodige bangmakerij’, melden het CBL en FNLI in een gezamenlijke verklaring. Intussen heeft Jumbo stappen genomen tegen de omstreden producten omdat consumentenvertrouwen in haar winkels prioriteit heeft. AH bande de gehekelde e-nummers al uit de huismerken.
Jumbo verwacht dat alle andere producten voor kinderen die de 'Southampton Six' bevatten eind 2015 zijn aangepast. Foodwatch baseert zijn actie op Brits universitair onderzoek, dat aangeeft dat er een verband is tussen de bekritiseerde stoffen en gedrag van kinderen. De Europese koepel van voedselwaakhonden heeft echter volgens het CBL en FNLI vastgesteld dat de stoffen veilig zijn en dat er een geen relatie is met het gedrag van kinderen. Wel is het verplicht om een waarschuwing op het etiket te plaatsen. Waarom er dan precies gewaarschuwd moet worden laten CBL en FNLI onbeantwoord.
Wettelijke limieten
De oproep van Foodwatch is voor CBL en FNLI onbegrijpelijk, meldt Distrifood. ‘Net als voor andere additieven zijn voor bovengenoemde kleurstoffen wettelijke limieten opgesteld. Als fabrikanten zich daaraan houden, is het gebruik veilig. Mocht een consument toch een product willen kiezen dat geen azo-kleurstoffen bevat dan kan hij of zij een goed geïnformeerde keuze maken door het etiket te lezen.’ De e-mailcampagne wordt dan ook omschreven als ‘onnodige bangmakerij’. De FNLI en het CBL roepen Foodwatch in de gezamenlijke verklaring op om 'onnodige en zelfbedachte eisen voor zaken waarvoor geen wettelijke onderbouwing geldt' te staken.
foto: 'prank clown', de bangmaaktrend die opkwam in 2014
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- prioriteit
- reactie
- onzin
- FNLI
- e-nummer
- ontkenning
- bangmakerij
- e verklaring
- ADHD
- Foodwatch
- onderzoek
- CBL
- prank
- consumentenvertrouwen
- universiteit
- winkels
- effect
- omstreden
- onnodig
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing