De belangrijkste nieuwe shopper marketing-trends

De belangrijkste nieuwe shopper marketing-trends
  • Food-en-retail
  • 23 jul 2015 @ 09:55
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsWinkelen

Shopper marketing-directeur Matt Knust van het Amerikaans/Engelse digitale marketingbedrijf Maxpoint heeft een talent voor lijstjes en prognoses maken. Zijn laatste voorspellingen, waaronder de snelle opkomst van omnichannel-marketing en hyperlokale trends, blijken een schot in de roos. Nu presenteert hij vier nieuwe trends.

Mede op basis van een rondje onder zijn teamleden komt Knust met de volgende vooruitblik:

1. Merken zullen hun above the line-campagne steeds meer in relatie brengen met below the line-activiteiten op de winkelvloer. Dat komt ook omdat het steeds beter mogelijk wordt om een relatie te leggen met digitale campagnes (zoals push notificaties op smartphones) en activatie in de winkel zelf.


2. Merken gaan beduidend meer investeren in shopper marketing. Veel fabrikanten hechten er waarde aan hun relatie met de handel te verbeteren. En dat betekent ook dat er meer budget wordt vrijgemaakt voor merkcampagnes met een hoofdrol voor retailers.

3. Digitale communicatie wordt steeds verfijnder. Zo weten merkfabrikanten almaar beter een relatie te leggen tussen merkaanbod op de winkelvloer en het gebruik van digitale media door de shopper.

4. Omnichannel marketing blijft een hoofdrol opeisen. Dat 2014 de geschiedenis zou ingaan als het jaar dat omnichannel definitief zou doorbreken, is eigenlijk een understatement. Ook komend jaar blijven fabrikanten en retailers zich druk maken om het uitpluizen van een naadloze cross channel-ervaring.

Afgezien van deze hoofdtrends, voorspelt Matt Knust, zal er net zo goed aandacht blijven voor hyperlokale campagnes. Fabrikanten krijgen immers steeds meer tools tot hun beschikking om de inzet van middelen per locatie te beoordelen. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor ons land, bijvoorbeeld voor de field marketing-discipline. Afgelopen jaren hebben verschillende bedrijven aandacht gevraagd voor hun analysetools, zodat opdrachtgevers real time mee kunnen kijken naar de kwaliteit van de acties ter plekke.  (bron: Shoppermarketing Update)

foto: vrouw achter winkelwagentje
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken