Supermarktomzet juni 2015 daalt met 2,4%

Supermarktomzet juni 2015 daalt met 2,4%
  • Food-en-retail
  • 3 jul 2015 @ 12:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkWinkelen

De Nederlandse supermarktomzet is in juni 2015 met 2,4% gedaald ten opzichte van juni 2014. De totale supermarktomzet bedroeg in juni 2015 2.67 miljard euro, becijfert onderzoeksbureau GfK. In juni 2014 was dit 2.74 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon bedroeg vorige maand 22,54 euro. Dit is een daling van 4,5% ten opzichte van juni 2014 (23,60 euro).

De Nederlandse supermarktomzet is in juni 2015 met 2,4% gedaald ten opzichte van juni 2014. De totale supermarktomzet bedroeg in juni 2015 2.67 miljard euro. In juni 2014 was dit 2.74 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon bedroeg vorige maand 22,54 euro. Dit is een daling van 4,5% ten opzichte van juni 2014 (23,60 euro). Oorzaken voor de afgenomen omzet in juni is de verschuiving van de Pinksterdagen (viel dit jaar in mei, vorig jaar in juni) en het ontbreken van een EK of WK voetbal (dit leverde supermarkten vorig jaar 54 miljoen euro additionele omzet op, red.).

Eerste half jaar
De eerste zes maanden van 2015 steeg de supermarktomzet met 0,7% van 16.7 miljard euro in 2014 naar 16.8 miljard euro in 2015. In deze periode steeg de gemiddelde omzet per kassabon met 0,2% van 22,28 euro in 2014 naar 22,32 euro in 2015. Dit jaar werden er 0,5% meer kassabonnen afgerekend, vond GfK.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Hier staat meer informatie.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken