Wehkamp verwacht meer groei met overnemer Apax

Wehkamp verwacht meer groei met overnemer Apax
  • Food-en-retail
  • 6 jul 2015 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkWebwinkel

Online lifestyle webwinkel Wehkamp versterkt zijn marktpositie in Nederland met de komst van nieuwe aandeelhouder Apax Partners, 'een toonaangevende internationale investeringsmaatschappij', meldt de webwinkel.Door de inbreng van kapitaal en expertise van Apax Partners zal Wehkamp sneller innovaties kunnen uitrollen met een accent op klantbeleving, een breder assortiment en de beste service, verwachten beide partijen. Apax maakte eerder een iets minder fraaie indruk na de overname van krantenuitgeverij PCM, dat destijds met enorme schulden werd opgezadeld. Wehkamp ceo Gert van de Weerdhof ziet nieuwe mogelijkheden.

Apax Partners heeft overeenstemming bereikt met de huidige aandeelhouders van moederbedrijf van Wehkamp RFS Holland Holding over de overname van RFS.  De naar eigen zeggen succesvolle strategie van Wehkamp resulteerde in boekjaar 2014/2015 in een groeiversnelling, waardoor de consumentenomzet 12 procent steeg naar €546 miljoen. Daarmee kwam de RFS consumentenomzet, inclusief Fonq.nl, Create2Fit en Lacent, op €711,3 miljoen, met een gezonde winst (EBITDA) van €46 miljoen. Wehkamp is één van de weinige online retailers die behalve groei van de omzet ook een mooie (‘double digit’) winstontwikkeling laat zien. De winstgevende groeistrategie van Wehkamp, die in het afgelopen jaar volgens de huidige aandeelhouders zoals oud-KPN topman Ad Scheepbouwer succesvol is gebleken, gaat een nieuwe fase in. 'Deze wordt mogelijk gemaakt door de financiële slagkracht en online expertise van Apax Partners, dat een portfolio van succesvolle digitale ondernemingen heeft. De sterke resultaten, de marktpositie van Wehkamp en de uitstekende vooruitzichten van RFS zijn voor Apax Partners reden voor de aankoop.'

Groei Wehkamp
De positionering van het merk Wehkamp is het afgelopen jaar verder aangescherpt, meldt het persbericht. 'Het bedrijf zet in op de klantbeleving van de individuele consument die zich online wil laten verrassen en verleiden met relevante producten. De website is dan ook ingericht op een ‘browse & discover’ wijze, waarbij de consument de beleving krijgt die past bij zijn of haar lifestyle. Met het concept ‘de persoonlijke webwinkel’ krijgen online klanten steeds meer op maat toegesneden mogelijkheden. Wehkamp zet 100 procent in op online vanwege de nog altijd enorme groeimogelijkheden in de online retailmarkt. Het bedrijf is hierin zo succesvol omdat het heeft geïnvesteerd in mogelijkheden om de klant die producten en informatie te bieden die ze daadwerkelijk zoeken, onder andere door het bieden van interessante en aantrekkelijke content via een online redactioneel platform, samenwerkingen met vloggers en hoogwaardige productfotografie, gerealiseerd in de eigen fotostudio.'

Marktleider
Het bedrijf is online marktleider in fashion, sport & vrije tijd, beauty & wellness en home en heeft een nummer drie positie in elektronica in Nederland. Wehkamp heeft zich ontwikkeld tot een ‘powerhouse of brands’, waar succesvolle internationale merken zich graag presenteren. River Island, Supertrash, Polo Ralph Lauren en HK Living zijn onder andere sinds dit jaar ook bij Wehkamp te koop. Daarnaast is veel geïnvesteerd in het serviceaanbod waarmee Wehkamp zich onderscheidt. Wehkamp bezorgt nu zes dagen per week, waarbij klanten kunnen kiezen op welke dag en binnen welk tijdvenster van drie uur zij hun bestellingen bezorgd willen hebben. De opening van het nieuwe geheel geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle, het grootste in zijn soort ter wereld, zal er vanaf het najaar voor zorgen dat consumenten nog dezelfde dag geleverd kunnen krijgen. Dit geldt voor 95 procent van het assortiment, mede dankzij het feit dat alles op voorraad is. Een bestelling staat straks slechts 30 minuten na de aankoop al gereed voor verzending. Ongeveer 90% van alle Nederlandse huishoudens is klant bij Wehkamp.

Ceo Gert van de Weerdhof is verheugd over de nieuwe mogelijkheden voor RFS: 'de afgelopen jaren hebben de op groei gerichte investeringen hun vruchten afgeworpen en zijn onze resultaten sterk verbeterd. Door de inbreng van kapitaal en expertise van Apax Partners kunnen we met Wehkamp nóg sneller innovaties uitrollen met een accent op klantbeleving, een breder assortiment en de beste service propositie. Ik ben enthousiast over Apax Partners als een krachtige nieuwe aandeelhouder, die zijn vertrouwen in onze strategie en mensen duidelijk heeft uitgesproken én die waardevolle ervaring met groeibedrijven zoals Tommy Hilfiger, Autotrader en Exact meebrengt.'

'We kijken er erg naar uit om aandeelhouder van RFS te worden en samen te werken met Gert van de Weerdhof en zijn management teams. Wehkamp is een zeer bekend en gewaardeerd Nederlands merk. We zijn erg onder de indruk van de stappen die de medewerkers van RFS met support van de huidige aandeelhouders hebben genomen om van Wehkamp een ‘world class’ online retailer te maken. Apax Funds heeft een lange historie van succesvolle investeringen in zowel online als fysieke retail, zoals bijvoorbeeld AutoTrader, Trader Canada, Bankrate, Tommy Hilfiger, New Look en Calvin Klein/PVH. Daarbij zullen onze ervaren online- en operationele expertiseteams daar waar nodig het management ondersteunen. Als adviseurs van Apax Funds kijken we er naar uit om in de komende jaren met Gert en zijn team samen te werken en hen te ondersteunen in de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Waarbij we ons richten op een uitdagende plek om te werken, een betrouwbare waardevolle business partner te zijn en de leidende positie in de online retailmarkt te verstevigen',  aldus Tom Hall, partner van Apax Partners.

De ondernemingsraad van RFS is geïnformeerd over de voorgenomen overname en heeft positief geadviseerd. De overname wordt voorgelegd aan de relevante autoriteiten en zal nog onder voorbehoud zijn van goedkeuring van de AFM. Naar verwachting zal de transactie inhet derde kwartaal worden afgerond. Details van de transactie worden door de betrokkenen niet bekendgemaakt.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken