[onderzoek] Marketeers schroeven uitgaven aan marketing analytics fors op

[onderzoek] Marketeers schroeven uitgaven aan marketing analytics fors op
  • Food-en-retail
  • 25 aug 2015 @ 15:37
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Marketeers en hun bedrijven willen de komende drie jaar 73 procent meer gaan uitgeven aan marketing analytics, volgens nieuw onderzoek van Venture Beat. Voor grotere B2C-merken worden de uitgaven zelfs verdubbeld. In totaal besteden marketeers een derde van hun budget al aan analytics. Reden: toegevoegde waarde moet meer en meer worden aangetoond of adequaat voorspeld.

Deze verhouding is frappant omdat de onderzochte bedrijven zelf aangeven dat hun kennis op dit gebied niet erg hoog is. In het algemeen ontbreekt het organisaties aan vaardigheden op het gebied van datawetenschap, ontdekte Venture Beat. Dat vinden ze eigenlijk ook van hun zakelijke partners.

Het onderzoeksrapport omvat tien soorten analytics:

* Brand/social analytics
* Audience insights
* Ad effectiveness
* Growth marketing/conversion tracking (CRO)
* Mobile analytics/app analytics
* Ecommerce analytics
* Cross platform/campaign management
* Customer experience/service
* SEO/SEM analytics
* Big data/unstructured/predictive

Volgens de onderzoekers groeit het belang van meetbaarheid vooral voor de cmo's binnen bedrijven, omdat de rest van de organisatie meer inzicht eist in (verwachte) effectiviteit van acties en campagnes en van de afdeling Marketing meer inzicht wil in beschikbare (klant)data. Een makke hierbij is volgens het rapport dat digitale marketeers nog redelijk schaars zijn en slechts een tot twee jaar op hun stoel blijven zitten en dan weer uitvliegen. Voor het complete rapport klik hier. (PvWK)


Hoe belangrijk zijn marketing analytics voor het financieel succes van uw firma?
(bron: VB)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken