Omzetten Heinz en Kraft dalen voor fusie

Omzetten Heinz en Kraft dalen voor fusie
  • Food-en-retail
  • 12 aug 2015 @ 15:32
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerkoopFood

De Amerikaanse voedingsmiddelengiganten Kraft Foods en Heinz hebben hun omzet vorig kwartaal zien dalen. Dat maakten beide bedrijven bekend in de laatste cijferpublicatie voordat ze samensmelten tot één concern. Kraft Heinz Company, zoals de nieuwe onderneming gaat heten, komt onder leiding te staan van Heinz-topman Bernardo Hees.

Kraft Foods, onder meer bekend van Kellogg's cornflakes en Philadelphia-smeerkaas, meldde een omzet van 4,5 miljard dollar (ruim 4 miljard euro) over het afgelopen kwartaal. Dat was 5 procent minder dan een jaar eerder. Ketchup- en soepproducent Heinz zag de opbrengsten met 4 procent dalen, tot 2,6 miljard dollar. Heinz boekte een nettoverlies van 164 miljoen dollar. Kraft eindigde het kwartaal ruim een half miljard dollar in de plus.

Kraft Heinz Company, zoals de nieuwe onderneming gaat heten, komt onder leiding te staan van Heinz-topman Bernardo Hees. Zijn collega John Cahill van Kraft Foods wordt vicevoorzitter van de raad van bestuur en wordt daarnaast verantwoordelijk voor de strategie van het bedrijf.

Het huidige Kraft Foods ontstond na een afsplitsing van levensmiddelenbedrijf Mondelez in 2012. Kraft richt zich op de Amerikaanse markt, terwijl Mondelez internationaal actief is. De eigenaren van Heinz namen Kraft Foods in maart 2015 over. Beide bedrijven fuseerden na afloop van het tweede kwartaal. Heinz werd zelf twee jaar geleden voor 28 miljard dollar overgenomen door Berkshire Hathaway, de investeringsmaatschappij van de befaamde miljardair Warren Buffett, en de Braziliaanse durfkapitalist 3G Capital. Die twee partijen legden samen nog eens 10 miljard dollar op tafel om ook Kraft Foods over te nemen. 3G Capital werkte vorig jaar op vergelijkbare wijze samen met Berkshire Hathaway bij de overname van de Canadese koffie- en donutketen Tim Hortons. Die werd samengevoegd met fastfoodketen Burger King.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken