Internet trekt consument de fysieke winkel in

 Internet trekt consument de fysieke winkel in
  • Food-en-retail
  • 22 sep 2015 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

De opkomst van het online winkelkanaal is in het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt. ABN Amro verwacht dat het aandeel van online in de totale retail-omzet in de komende jaren blijft groeien, met percentages tussen 7 en 9 procent. De verschillen binnen de sector zijn echter groot. 'Naar verwachting doet de sterkste groei zich voor in markten waar de ommezwaai naar online net is begonnen, zoals bij bouw- en supermarkten', stelt de bank.

De fysieke winkel kan een belangrijke rol vervullen als retailers internet inzetten om klanten ‘online’ te inspireren om ‘offline’ te kopen. Dit blijkt uit vers onderzoek van ABN Amro onder 3.500 consumenten.

Voelen doet kopen
Het kunnen voelen en ervaren van producten is de belangrijkste reden waarom consumenten graag in fysieke winkels blijven kopen. Vooral voor kleding en schoenen geldt dat klanten deze willen zien, passen en uitproberen. Voor maar liefst 40 procent is dit doorslaggevend bij de aanschaf van artikelen. Online vervult hierbij voorafgaand aan de aankoop vooral de rol van inspiratiebron. Voor elektronica is het kunnen voelen en aanraken maar voor 24 procent van de consumenten van belang, omdat zij een duidelijker beeld hebben van de kenmerken van producten. Ook in supermarkten willen consumenten producten graag zien, aanraken en voelen. Hoewel het online kanaal hier aan een opmars bezig is, was het internet in 2014 goed voor slechts 0,5 procent van de omzet aan levensmiddelen.

Alles snel in huis
Consumenten vinden het daarnaast prettig als zij producten meteen kunnen meenemen en snel in huis hebben. Dit geldt vooral voor bouwmarkten. Ondanks de steeds grotere online aanwezigheid van bouwmarkten benadrukt maar liefst 78 procent van de consumenten nog even vaak een fysieke bouwmarkt te bezoeken. Retailers spelen hierop steeds vaker in door het mogelijk te maken producten online te kopen en offline af te halen, soms zelfs op dezelfde dag. Bouwmarkten openen daarnaast stadswinkels, zodat ze dichterbij de consument zitten. Ook online spelers zijn zich sterk bewust van de voordelen van een fysieke winkel, zoals blijkt uit de komst van fysieke winkels van Coolblue in Nederland en Zalando in Berlijn.

Etaleren van kennis en kunde
Op basis van consumentenbehoeften en de kenmerken van de winkellocatie kunnen retailers een gerichte keuze maken voor de beste combinatie van winkelfuncties. 'De mogelijkheid iets te kunnen passen, een beroep te kunnen doen op kennis en kunde en de directe beschikbaarheid van producten wordt door bijna driekwart van de consumenten het meest gewaardeerd. Klanten vinden een persoonlijke benadering belangrijk en willen beloond worden voor hun winkelbezoek. De fysieke retailer moet de kansen die dit met zich meebrengt benutten. Dat betekent dat hij bewust moet zijn van wat online voor hem kan betekenen, maar vervolgens moet kiezen waar hij zelf onderscheidend mee kan zijn', zegt Saskia van de Scheur, sector analist Retail van ABN Amro. (PvWK, bron: ABN)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken