New York reguleert zoutvermelding horeca
- Food-en-retail
- 23 sep 2015 @ 09:23
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMVO
- 23 sep 2015 @ 09:23
- Redactie Food en Retail
De gemeenteraad van New York heeft bepaald dat er in restaurantketens een speciale waarschuwing op het menu moet staan bij producten die veel zout bevatten. De stad die nooit slaapt gaat ervan uit dat niemand meer dan 2300 milligram natrium per dag een theelepel keukenzout zou moeten consumeren. Die hoeveelheid komt overeen met een theelepel keukenzout.
Eten waar meer inzit en dientengevolge bremzout is, moet vanaf 1 december worden aangeduid met een waarschuwingsteken. Dat teken krijgt de vorm van een zoutpot. New York is de eerste stad in de VS die dit doet. Ketens als McDonald's, Pizza Hut en KFC moeten eraan geloven, signaleert Het Parool: 'er is veel kritiek op de nieuwe maatregel vanuit het restaurantwezen, omdat ze naar eigen zeggen worden doodgegooid met allerlei regels. Vanaf december 2016 moeten ketens ook op hun menu's gaan melden hoeveel calorieën het eten bevat.'
Zout en suiker in de taboehoek
In enkele 'progressievere' staten van de V.S. lijkt intussen ook een waarschuwing tegen zoete frisdrank op komst. Logo’s met een waarschuwing tegen suiker -net als in Nederland op sigaretten staan- zouden een succesvolle toekomst te wachten staan, stelde eerder dit jaar NPR-blog The Salt. MarketingTribune toonde toen een mock up van zo'n flesje en de achtergrond van de plannen. Suiker en nu ook zout is het nieuwe vet, althans in de V.S.. In nieuwe gezondsheidsaanwijzigingen van de regering Obama zit vooral suiker in de verdomhoek. Ook in Nederland klinkt onder consumenten vaker de wens om geen overbodige scheppen suiker en zout aan eten toe te voegen. (PvWK, bronnen: Parool, The Salt, MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- smaak
- zoete frisdrank
- waarschuwing
- NYC
- regels
- NPR-blog
- gezond
- KFC
- sigaretten
- New York
- Pizza Hut
- bremzout
- zout
- Parool
- McDonald's
- smerig
- calorie
- menu
- Bloomberg
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
- Plus start training Veilig op de weg 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing