Wakker Dier start campagne tegen plofkip bij Vomar en Hoogvliet

Wakker Dier start campagne tegen plofkip bij Vomar en Hoogvliet
  • Food-en-retail
  • 21 sep 2015 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

Wakker Dier is vandaag gestart met een campagne tegen de regionale supermarktketens Vomar en Hoogvliet omdat zij nog jaren plofkip blijven verkopen. Op dat gebied zijn Hoogvliet en Vomar volgens de actiegroep 'de ergste achterlopers in supermarktland', terwijl het verder juist de goede kant opgaat volgens WD: 'alle grotere supermarkten zijn al bezig met de omschakeling naar een betere kip. Zo stoppen de drie grootste supermarkten dit jaar al met plofkip.'

Wakker Dier waarschuwt de klanten van de achterblijvende supers in haar campagne op regionale radio en in regionale kranten. Wakker Dier: 'we roepen de klanten van Vomar en Hoogvliet op om hun winkel wat peper in de "PIEP" te stoppen!'

WD: Vomar en Hoogvliet zijn traag
Op dit moment liggen de schappen van Vomar en Hoogvliet volgens Wakker Dier nog vol met plofkip. 'Beide supermarkten blijven vasthouden aan de afspraken van het Kip van Morgen-convenant, een inmiddels opgeheven samenwerkingsverband tussen supermarkten om van de plofkip af te stappen. Deze afspraak houdt in dat uiterlijk in 2020 de plofkip wordt vervangen door de Kip van Morgen: een kip die het maar een fractie beter heeft dan de plofkip en door Wakker Dier ‘flopkip’ wordt genoemd.'
Terwijl Hoogvliet en Vomar dus nog jaren plofkip willen blijven verkopen, verwijderen de meeste supermarkten deze kip veel eerder uit het schap. Zo zijn eind dit jaar de verse vleesschappen van onder andere Albert Heijn, Jumbo en Lidl al plofkipvrij.

Van ‘Flopkip’ tot Jumbokip
Vroeg of laat vervangen alle supermarkten de plofkip door een variant van de Kip van Morgen. Al deze nieuwe kipconcepten zijn wat dierenwelzijn betreft beter dan de plofkip, maar verdienen niet één ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. De welzijnseisen variëren van de ‘flopkip’, met minimale verbeteringen zoals afgesproken in het supermarkten-convenant, tot een aanzienlijke verbeterstap zoals bij de Nieuwe Standaardkip van Jumbo. Van deze kipconcepten zonder keurmerk biedt de Jumbokip tot nu toe het beste welzijnsniveau. Jumbo wordt daarom als het goede voorbeeld genoemd in de radiospot en printuiting van de campagne. De kleinere ketens MCD en Boon’s Markt hebben zich inmiddels met hun ‘Betere Kip’ aangesloten bij de welzijnseisen van Jumbo.

Wakker Dier wil keurmerk
Sinds de start van de plofkipcampagne van Wakker Dier in 2012 zijn veel a-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. Wakker Dier zet de campagne voort totdat alle kip voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Supermarkten Jumbo, Plus en Lidl hebben nadrukkelijk aangegeven dat zij dit ook nastreven, al hebben ze hiervoor nog geen einddatum gegeven. Inmiddels is gemiddeld 23% van de kip in het schap voorzien van een keurmerk voor dierenwelzijn. (PvWK)


Campagnebeeld
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken