Levensmiddelenindustrie toetst zelfregulering reclame gericht op kinderen middels onafhankelijk onderzoek
- Food-en-retail
- 22 okt 2015 @ 12:11
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMarketingFood
- 22 okt 2015 @ 12:11
- Redactie Food en Retail
In opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft de Stichting Reclame Code in augustus onderzocht in hoeverre bedrijven zich, met name online, houden aan de aangescherpte regels met betrekking op kindermarketing. Daaruit bleek dat 13 bedrijven zich de nieuwe regels nog niet geheel eigen hadden gemaakt of dat er sprake was van een grensgeval. Zonder twijfel zullen de betreffende bedrijven alle uitingen die in overtreding waren direct terugtrekken (of hebben deze al teruggetrokken). Levensmiddelenproducenten nemen zo zelf het voortouw elkaar erop aan te spreken wanneer er niet aan de regels wordt voldaan.
De dertien bedrijven waren: Bel Nederland, Bolletje, Burger King, Chiquita, Koninklijke ERU, Hellema, Iglo, Kellogg’s, Mondelez, PepsiCo, Refresco, Zwanenberg waren volgens de Stichting Reclame Code in overtreding. Bij Nestlé was er sprake van een grensgeval.
Bedrijven worstelen nog met de vraag hoe goed kan worden afgebakend of een website of social media-uiting gericht is op kinderen en hoe de grens wordt bepaald. Een deel van de overtredingen is op deze vraag terug te voeren: de bedrijven dachten aan de regels te voldoen, terwijl de Stichting Reclame Code deze anders interpreteerde.
Onderzoek door Stichting Reclame Code
De monitoring is uitgevoerd in augustus, dus één maand na het aflopen van de overgangsperiode voor de nieuwe regels op 1 juli jl. De afdeling compliance van de Stichting Reclame Code heeft diverse digitale media onder de loep genomen: bedrijfswebsites, social media in beheer van levensmiddelenbedrijven en websites van derden die zich richten op kinderen.
* In totaal zijn 77 websites van bedrijven onderzocht. Speciale kinderpagina’s of secties die op kinderen gericht zijn, zijn alleen toegelaten als het producten betreft die aan de voedingskundige criteria voldoen. Op één website werd een uiting gericht op kinderen tot 7 jaar gevonden, op negen websites werden uitingen gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar die niet in overeenstemming waren met de regels gevonden.
* Ook op social media die in eigen beheer zijn van bedrijven (zoals op Facebook- of YouTube-kanalen) is een aantal overtredingen gevonden. Drie bedrijven hadden content geplaatst, wat als reclame gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar kon worden beschouwd, terwijl het om producten ging die niet aan de voedingskundige criteria voldoen.
* Daarnaast zijn 25 websites van derde partijen die zich specifiek richten op kinderen onderzocht, zoals spelletjessites en websites van media die zich op kinderen richten. Hierop zijn drie merken van voedingsmiddelen gevonden met advertenties voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen. (bron: FNLI)
Bekijk hier de volledige monitoringsrapportage.
Lees hier de visie van de levensmiddelenindustrie op reclame gericht op kinderen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- kids
- Burger King
- levensmiddelenproducenten
- terugtrekken
- FNLI
- Hellema
- reclame
- Bolletje
- Iglo
- PepsiCo
- Kellogg’s
- Koninklijke ERU
- Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
- kindermarketing
- Bel Nederland
- bedrijven
- regels
- Mondelez
- Chiquita
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing