200ste 'Tuin-Tesla' rolt uit fabriek te Friesland
- Food-en-retail
- 24 nov 2015 @ 15:29
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieMobile
- 24 nov 2015 @ 15:29
- Redactie Food en Retail
Het is nog niet voor iedereen bekend dat er hier auto's geproduceerd worden, maar een Friese fabriek produceert deze wek haar tweehonderdste elektrische auto, door klanten ook de 'Tuin-Tesla'-genoemd. De start-up Frisian Motors uit het Friese Bakkeveen speelde dit klaar. 'Kopers komen uit alle rangen en standen', melden de marketeers trots.
Zelfs professor mr. Pieter van Vollenhoven en internet ondernemer Ben Woldring zijn enthousiaste gebruikers, alldus Frisian. Het gaat om een specifiek model die in de volksmond 'elektrische transporter' wordt genoemd en de naam Leffert FM-50 draagt. Het is een combinatie van een personenwagen en een voertuig voor ruw terrein die een topsnelheid haalt van 60 km/uur en daarom een kenteken nodig heeft om ermee op de openbare weg te mogen rijden. 'Wij zijn best trots dat we dit hebben bereikt', zegt Theo de Jong. Hij is directeur van Frisian Motors. 'Het was lastig om in deze tijd voet aan de grond te krijgen, maar het begint er op te lijken dat we een goede stap op het juiste moment gezet hebben.' Inmiddels exporteert het Friese bedrijf de Lefferts naar België, Duitsland en zijn er zelfs afnemers in Roemenië, Tsjechië en Costa Rica. Qua promotie lift Frisian Motors goed mee op alle media-uitingen rondom elektrisch rijden en werken. Dat geeft De Jong meteen toe: 'Onze voertuigen worden gekscherend door klanten wel de Tuin-Tesla genoemd.'
Productie
Het succes van zijn bedrijf ligt volgens De Jong met name in de wijze van produceren: 'Wij baseren onze voertuigen veelal op een bestaand en bewezen brandstofmodel; vervolgens laten wij specifieke fabrikanten de onderdelen van het chassis geheel op maat maken. Uiteindelijk assembleren wij het geheel in eigen beheer en voorzien de voertuigen met de juiste elektrische aandrijving. Zo besparen we op ontwikkelingskosten en op de relatief dure Nederlandse productie-uren. Hierdoor kunnen we voor een marktconforme prijs een innovatief en stabiel product aanbieden.'
Assortiment
Naast de elektrische transporter bestaat het assortiment van het bedrijf inmiddels ook uit full-electric zitmaaiers en kleine tuinbouwtractoren. Binnenkort vindt de presentatie plaats van een complete elektrische mini-shovel, de Norbert FM-120. Volgens De Jong is dit uniek in de wereld en hij heeft daar behoorlijke hoge verwachtingen van. De afnemers van deze shovel zoekt hij in markten waar men in nabijheid van mens en dier moet werken of juist voor werkzaamheden in gebouwen. Er liggen inmiddels aanvragen voor de shovel van paardenhouders en maneges, maar ook van campinghouders en gemeentelijke groenvoorzieningsbedrijven, die graag zonder lawaai en uitstoot van kwalijke gassen willen werken.
Stadsauto
Frisian Motors is gestart in 2009 en heeft inmiddels zes vaste medewerkers in dienst en werkt daarnaast met zzp-ers en freelancers. Op de vraag wanneer Frisian Motors ook met echte personenwagens op de markt komt antwoordt De Jong: 'De grootste belemmering van elektrisch rijden vormt de actieradius. In de groensector en bij onze voertuigen is dat veelal geen issue en maakt men gemakkelijker de overstap van de verbrandingsmotor naar elektrisch werken en rijden. Een kleine stadsauto behoort technisch gezien wel tot onze mogelijkheden, maar voorlopig beperken we ons toch maar tot functionele werktuigen en voertuigen.'
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing