Budget voor Sinterklaascadeaus ongewijzigd

Budget voor Sinterklaascadeaus ongewijzigd
  • Food-en-retail
  • 25 nov 2015 @ 09:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InteractieWinkelen

80 procent van de Nederlanders kan niet wachten tot de feestdagen zich aandienen. Ondanks dat de crisis over z’n hoogtepunt is, is driekwart van de ondervraagden niet van plan meer uit te geven dan de afgelopen jaren. Dit blijkt uit de enquête over Sinterklaas die vergelijkingssite Kieskeurig.nl uitvoerde onder ruim 900 respondenten.

Meer dan de helft van de Nederlanders viert Sinterklaas dit jaar. 69 procent viert de feestdag met Pakjesavond en bijna de helft doet aan de traditie schoen zetten.

Sinterklaas shopt vooral in de winkelstraat
Gemiddeld wordt er niet meer dan €100 uitgeven aan Sinterklaas, dat is inclusief pakjes en schoencadeaus. Een cadeau voor Pakjesavond kost tussen de €10 en €50 en aan schoencadeaus besteedt men bij voorkeur niet meer dan €5. De consument oriënteert zich voornamelijk op sinterklaascadeaus door speelgoedfolders en -boekjes en koopt bij voorkeur in fysieke winkels. 79 procent koopt sinterklaas cadeaus in winkels, de rest online. De cadeaus worden op tijd ingekocht. Driekwart van de Nederlanders die Sinterklaas vieren, koopt de cadeaus voor Pakjesavond minimaal 2 weken van tevoren. Het populairste speelgoed op de verlanglijstjes van kinderen is bouwspeelgoed (19 procent), games (17 procent) en knutselspullen (16 procent). Dit is op Kieskeurig.nl terug te zien in het zoekgedrag naar speelgoed.

Waarom 5 december?
De meeste Nederlanders weten niet waarom wij op 5 december Pakjesavond vieren. 32 procent zegt dat we het vieren vanwege de geboorte van Sint Nicolaas op 5 december. 26 procent zegt dit oprecht niet te weten. De overlevering verteld ons dat Sinterklaas wordt gevierd omdat zijn sterfdag op 6 december is. De avond voorafgaand werden schoentjes gevuld met snoep en speelgoed . Wel weet 81 procent waar de Goedheiligman vandaan komt, dat is Turkije. Volgens 17 procent komt de Sint uit Spanje.

Over Sanoma
Kieskeurig.nl is onderdeel van Sanoma. Sanoma is het mediabedrijf met een toonaangevende portfolio in Nederland en is in 2013 uitgeroepen tot de beste exploitant voor geïntegreerde, multimedia communicatiemogelijkheden. 'Met onze sterke merken hebben we een stevige marktpositie in alle onderdelen van de mediabranche: publiekstijdschriften, televisiezenders, events, customer media, e-commerce, sites en apps. Ons portfolio bestaat uit uiteenlopende a-merken, waaronder AutoWeek, Donald Duck, Flow, Grazia, Kieskeurig, Libelle, LINDA., Margriet, Net 5, NU.nl, SBS6, SchoolBANK, Startpagina, Tina, Viva, VTwonen en Veronica', stelt het bedrijf. Sanoma maakt deel uit van de beursgenoteerde Sanoma Group, een media- en educatiebedrijf dat informatie en entertainment verzorgt voor miljoenen mensen in een aantal Europese landen. (bron: Sanoma)

foto boven: intocht Abcoude j.l. zaterdag (foto: PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken