Huishoudbeurs 2016: sterft de huisvrouw uit?

Huishoudbeurs 2016: sterft de huisvrouw uit?
  • Food-en-retail
  • 30 nov 2015 @ 09:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Evenement

Is de huisvrouw een uitstervend ras, vraagt de Huishoudbeurs (RAI) zich af? Vijftien jaar geleden dacht 32% dat in 2015 bijna iedereen een personal assistent zou hebben. 42% dacht dat we nooit meer hoefden te strijken, omdat kleding nooit meer zou kunnen kreuken en zag 28% de huisvrouw als een uitstervend ras. Nu 15 jaar later geeft nog maar 4% van de beroepsbevolking aan huisvrouw te zijn. Wat betekenen de vele technische, sociale, demografische en culturele ontwikkelingen voor de toekomst van ons huishouden?

Dit jaar is het thema van de Huishoudbeurs ‘Welcome to the Future’ waarbij deze vraag centraal staat. De Huishoudbeurs vindt plaats van 20 tot en met 28 februari 2016 in RAI Amsterdam. In 2001 heeft bureau IBT een opinieonderzoek gehouden onder honderden Nederlanders naar hoe het huishouden er in 2015 uit zou gaan zien. Opmerkelijke resultaten waren dat 82% van de ondervraagden dacht dat bijna elk gezin twee inkomens zou hebben, 72% dacht dat we meer geld aan wonen zouden uitgeven en 61% dacht dat we een vierdaagse werkweek zouden hebben.

Shoppen
Ruim 51% dacht dat meer dan de helft van de Nederlanders in 2015 vanuit huis zou werken, 57% dacht dat alle winkels 24/7 open zouden zijn en de helft van de ondervraagden dacht dat we alles thuis zouden laten bezorgen, omdat we geen tijd meer zouden hebben om te shoppen. Hoe dit zal gaan in de toekomst, ontdekken bezoekers in de Store of the Future tijdens de Huishoudbeurs. Hier krijgen ze een sneak preview hoe het winkelen er wellicht in de toekomst uit kan komen te zien.

Welcome to the Future
De 71ste editie van de Huishoudbeurs heeft dit jaar als thema ‘Welcome to the Future’, meldt de RAI. Innovaties en nieuwe producten staan centraal tijdens deze editie. Uit onderzoek onder onze bezoekers blijkt dat nieuwsgierigheid naar nieuwe producten één van de belangrijkste bezoekredenen is van de beurs. Met vele trends op het gebied van huishouden, fashion, beauty, health en food staat de toekomst centraal op de Huishoudbeurs van 2016.

Praktische informatie Huishoudbeurs 2016
Van 20 februari tot en met 28 februari 2016 wordt de Huishoudbeurs gehouden in RAI Amsterdam. De beurs is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, op donderdag 25 en vrijdag 26 februari van 11.00 tot 22.00 uur. Festival Fantastique (hal 2) en Happy & Healthy (Elicium) zijn dagelijks geopend vanaf 10.00 uur. Voor marketeers een interessant ontmoetingspunt met een grote groep 'buyers' binnen het huishouden. Meer informatie staat hier. (PvWK)  

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken