Nieuwe webshop Van Bommel roept weerstand op

Nieuwe webshop Van Bommel roept weerstand op
  • Food-en-retail
  • 10 nov 2015 @ 11:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebWinkelen

Premium schoenmerk Van Bommel opent op 15 januari 2016 een eigen consumentenwebshop, een besluit dat tot onvrede en onbegrip heeft geleid. ‘Maar kijk eens goed. Iedereen is tegenwoordig elkaars concurrent én partner’, zegt commercieel directeur Pepijn van Bommel (foto) in vakmedium Twinkle.

'De nieuwe online realiteit dwingt ons nu een ingreep te doen die voor het dealernetwerk gevoelig ligt maar voor het merk van levensbelang is', schreef Pepijn van Bommel onlangs aan dealers. Arjan van Oosterhout van MarketingTribunes zusteruitgave Twinkle over thuiswinkelen sprak met Van Bommel.

Zijn jullie overvallen door de commotie?
‘Nee, dat zijn we niet. Ik ben ongeveer drie weken geleden begonnen met communiceren hierover. We hebben een brief gestuurd en kort daarvoor heb ik grote klanten persoonlijk ingelicht. We wisten dat er heel erg veel weerstand zou zijn in de branche, dat er emotionele reacties zouden volgen uit met name de traditionele hoek. Dat heeft alles te maken met onze marktpositie, want je kunt je afvragen wat er nou helemaal aan de hand is. Er wordt gedaan of we een steen in de vijver gooien.’

Dat doen jullie niet?
‘We vinden het leuk om zelf dingen te verzinnen bij Van Bommel, maar dit hebben we niet zelf verzonnen. Het is natuurlijk wel een autonome beslissing van ons om nu een webwinkel te beginnen. “Schande”, roepen sommige van onze klanten, “nu wordt je onze concurrent”. Maar een webshop is vrij gangbaar, ook in de schoenen. Onze grootste klant voert 76 herenmerken, waarvan er 63 online verkopen. Wij zijn straks nummer 64. In de tijd van mijn vader was alles nog keurig in hokjes opgedeeld: een leverancier levert, winkelier A verkoopt in gebied A, winkelier B in gebied B, et cetera. Maar het is een illusie dat we dat in stand kunnen houden.’

Hoe ziet de schoenenwereld van vandaag er dan uit?
‘Iedereen is elkaars concurrent én elkaars partner, dat is de nieuwe realiteit.'

Lees hier verder


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken