Losgeknipt La Place moet Sun Capital spekken
- Food-en-retail
- 29 dec 2015 @ 09:34
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 29 dec 2015 @ 09:34
- Redactie Food en Retail
De verkoop van losse vestigingen van de succesvolle La Place-foodketen, onderdeel van het noodlijdende V&D, moet ervoor zorgen dat V&D-eigenaar en venture capitalist Sun Capital zo veel mogelijk van haar geïnvesteerde miljoenen terugkrijgt.
Veel van de La Place-filialen bevinden zich in de warenhuizen zelf. In dat geval is een doorstart lastig, maar er zijn ook ongeveer vijftig aparte restaurants die verzelfstandigd kunnen worden. Deze zitten onder meer aan de snelweg en op luchthavens. La Place kent ook vestigingen in het buitenland, meldt Elsevier. 'In onder meer Bali, Duitsland en België kan je restaurants van de V&D-keten vinden. De belangstelling voor La Place is groot, er zouden zich tientallen geïnteresseerden hebben gemeld.' Verkoop kan zo'n 40 tot 45 miljoen euro opleveren, stelt het AD. 'La Place, een restaurantketen met 150 filialen en circa vijfduizend werknemers, maakt in tegenstelling tot V&D, nog winst.'
Nog twee maanden open
Eigenaar Sun Capital wenst een verkoop van La Place, zeggen betrokkenen tegen het AD. 'Sinds de aankoop van V&D in 2010 heeft de durfkapitalist als 212 miljoen in de warenhuizen geïnvesteerd zonder dat daar een stuiver voor terugkwam. De V&D-directie hoopt juist V&D en La Place samen te houden. De succesvolle restaurantketen is het kroonjuweel van het warenhuis. Afscheid nemen daarvan betekent dat een winstmaker en publiekstrekker verdwijnt.' Beide formules versterken elkaar juist, zo claimt ceo John van der Ent. De curatoren zullen de keuze maken. V&D en La Place blijven nog zeker twee maanden open, werd eerder bekend. Of er serieuze overheidssteun voor de grootste warenhuizenketen van Nederland in de lucht hangt, is nog niet keihard uitgesproken. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- claim
- formules
- ceo
- versterken
- publiekstrekker
- V&D
- samen
- keuze
- La Place
- succesvol
- maken
- curatoren
- verdwijnt
- warenhuis
- t kroonjuweel
- restaurantketen
- winstmaker
- John van der Ent
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing