Online super stelt automatisch in op klimaat en feestdagen
- Food-en-retail
- 22 dec 2015 @ 11:29
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InspiratieOnlineInnovatieConsumenten
- 22 dec 2015 @ 11:29
- Redactie Food en Retail
Webwinkels van supermarkten, warenhuizen en fashion ketens passen zich voortaan automatisch aan als zon, regen, sneeuw of evenementen op komst zijn. Zelfs de klimaatverandering kan worden meegewogen. Nieuwe specialistische software van Tweakwise zorgt dat online winkels producten tonen als de vraag ernaar verandert.
Boni supermarkten (ruim 40 winkels in o.a. Amsterdam, Amersfoort en Zwolle) en fashion ketens zoals Didi Fashion, Superstar, Steps en Van Tilburg zijn de eerste die deze software gebruiken. Tweakwise software helpt het zoekproces binnen webwinkels optimaliseren en biedt online winkels diepgaand inzicht in zoek- en koopgedrag. Het meewegen van de trends voor weer, seizoenen en evenementen is de nieuwste ontwikkeling daarin.
Kerstmis
Bij Boni supermarkten is in de webwinkel momenteel de invloed van Kerstmis, het seizoen en het weer betrokken. Op de homepage worden nu de kiprollade, varkensrollade en banketstol prominenter getoond. Als de temperatuur verder stijgt, wordt de invloed van kerst steeds groter op ons online koopgedrag, zo blijkt.
IJstaart of ragout
De stijgende temperatuur maakt dat we nog meer 'kerst' meewegen in ons koopgedrag. Zo ontstaat er ook meer vraag naar ijstaart. Zou het kouder worden, dan wordt de vraag naar typisch koud weer producten in combinatie met kerst veel sterker. Deze combinatie resulteert dan in een duidelijk groeiende vraag naar ragouts.
De software weet dit op basis van:
- verkoopgegevens uit het verleden
- weersomstandigheden van verleden en heden
- seizoensinvloeden van verleden en heden
- feestdagen die in opkomst zijn
- lopende acties waar de online winkel voor kiest
Machine learning
De online winkel leert met de software dagelijks bij en past de winkel aan op actuele ontwikkelingen en verwachtingen. Voor de realtime weersinvloed maakte Tweakwise een permanente koppeling met de weerdata van MeteoVista, moederbedrijf van Weeronline. Hiervoor is ook de weerdata tot drie jaar terug ingeladen, zodat de software een basiskennis heeft.
Mix
Voor elke winkel kan met de software een unieke set van factoren worden ingesteld. Zo worden juist die producten extra aangeprezen waar bovengemiddeld veel vraag naar zal ontstaan. Het is de mix van invloeden van weer, seizoen en evenementen zoals kerst, WK voetbal en hardloop marathons die maken dat er nauwkeurig ingespeeld kan worden op behoeften van consumenten. Overigens zal de invloed van de e-commerce manager altijd groot zijn en blijven. Er zijn immers ook andere redenen - buiten deze door de software berekende trends om- die van groot belang zijn, zoals tijdelijke aanbiedingen. De aanbieding kan dan wel weer geselecteerd worden op basis van de trendanalyse.
Algoritme
‘In de online retail is het steeds belangrijker om snel in te spelen op actuele veranderingen. Zodat de winkelervaring bij consumenten zo optimaal mogelijk is. Onze software maakt gebruik van geavanceerde algoritmes en machine learning. Het winkelaanbod kan zo vanuit meerdere invalshoeken tegelijk bepaald worden door de e-commerce manager’, verduidelijkt commercieel directeur Stefan van Opstal van Tweakwise.
Onder andere fonQ, Hunkemöller, ANWB, Paradigit, Relatieplanet, Lucardi, Hans Anders, Shoeby, PME Legend en Foto Konijnenberg gebruiken Tweakwise Navigator. Verwachting is dat steeds meer klanten ook de trendanalyse gaan toepassen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- automatisch
- feestdagen
- klimaat
- Boni
- assortiment
- webshops
- algoritmes
- Tweakwise
- weersinformatie
- MeteoVista
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing