Zeewier-startup Seamore winnaar Ketchum Food Lab competitie 2015

Zeewier-startup Seamore winnaar Ketchum Food Lab competitie 2015
  • Food-en-retail
  • 17 dec 2015 @ 12:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsFood

Tijdens de finale van de Ketchum Food Lab competitie is foodmerk Seamore uitgeroepen tot ‘meest innovatieve food startup 2015’. Dit Nederlandse bedrijf vermarkt een nieuw product gemaakt van duurzaam en supergezond zeewier uit Ierland. Willem Sodderland, oprichter Seamore, is erg verheugd de prijs in ontvangst te mogen nemen: 'Vanaf de eerste dag denk ik – óók als startup – al vijftien jaar vooruit: dus eigenlijk al als een grote onderneming. Dat moet je uitstralen in je gehele positionering: van de verpakking van je producten, je financieringsplan tot het aannemen van personeel.'

Seamore wint een kickstart-pakket, waar alle juryleden aan bijdragen. De startup Seamore heeft recent ‘I sea pasta’ gelanceerd, een bijzonder soort zeewier dat zich vermomd heeft als tagliatelle. Het idee kwam van oprichter Willem Sodderland. Hij proefde groene tagliatelle en kwam er achter dat het eigenlijk zeewier was. Het idee voor zijn startup was geboren. Deze pasta gemaakt van zeewier is smaakvol, duurzaam, koolhydraatarm en draagt bij aan de groente-inname die past bij een gezond voedingspatroon.

De jury bestaande uit Marit van Egmond, directielid van Albert Heijn; Rutger Betlem, journalist van Het Financieele Dagblad; Roger van Hoesel, directeur van Food Valley NL; Richard Piechocki, business developer Sustainability van Rabobank en Tim de Boer, directeur communicatiebureau Ketchum, was unaniem in haar oordeel en heeft Seamore als winnaar benoemd van de competitie. Tim de Boer spreekt van een terechte winnaar: 'Seamore behelst als startup alles waar wij naar hebben gezocht. Zij bekijken het product zeewier vanuit een totaal ander perspectief. Ze zijn bovendien fris en energiek en zitten vol met goede ideeën om met hun smaakvolle product een duurzame bijdrage te leveren aan de voedselproductie van morgen. Een inspiratie voor de hele voedselketen.' Ook in de nieuwe toonaangevende trendvoorspelling 'Jongereniconen 2016' wordt Seamore als grote kanshebber voor 2016 genoemd (zie chapter 3, food). Hieronder ziet u hun pitch-film.

Seamore / I sea pasta proberen? Klik hier.



Seamore heeft door de Ketchum Food Lab competitie een kickstart-pakket gewonnen, bestaande uit:
• Communicatie en PR-advies van communicatiebureau Ketchum
• Deelname aan het StartLife Incubation Program van Food Valley NL
• Circulair Business Masterclass aangeboden door Rabobank
• Felicitatie-advertentie in Het Financieele Dagblad
• Een plek in het schap van Albert Heijn

Ketchum Food Lab competitie
In de Food Lab competitie daagt Ketchum startups uit na te denken over innovatieve oplossingen voor de verduurzaming van de voedselketen en hierover in gesprek te gaan met de grote spelers uit de sector. Geïnteresseerde startups konden zich tot 28 november aanmelden door een filmpje met hun businessidee te uploaden op foodlab2015.nl. Van alle 28 inzendingen zijn er drie veelbelovende startups gekozen om hun ideeën live te presenteren tijdens de finale die vanavond plaatsvond in het auditorium van Dauphine. Seamore, ORFI-food en Fruitfunk werden kritisch bevraagd en leverden een interessante bijdrage aan de discussie over belangrijke thema’s in de foodsector.

Drie juryleden droegen een stelling aan voor de discussie na afloop van de awardshow. Food Valley NL benadrukte dat startups onvoldoende nadenken over hun exit-strategie; Rabobank nam de positie in dat de kennis omtrent de vraag uit de markt naar het product of de dienst van de startup vaak onvoldoende is. Albert Heijn tenslotte stelde dat next level innovaties in de voedselketen alleen mogelijk zijn als klantinzichten beter worden benut. Over deze laatste stelling waren de meningen verdeeld. Enkele panelleden gaven aan dat producten absoluut in een vroege fase al bij consumenten getoetst moeten worden. Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, stelde echter dat hij absoluut niet succesvol was geweest als hij dat bij de start van zijn bedrijf had gedaan. Met Korteweg staat deze week een groot interview in de printeditie van MarketingTribune. Korteweg: 'Door consumenten te verleiden vegetarische producten te laten proeven, raakten juist steeds meer mensen overtuigd.' (PvWK)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken