[GfK] Supermarktomzet november 2015 stijgt met 0,8%

[GfK] Supermarktomzet november 2015 stijgt met 0,8%
  • Food-en-retail
  • 14 dec 2015 @ 09:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

De omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in november 2015 2,58 miljard euro. Dit is een stijging van 0,8% ten opzichte van november 2014. De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 1,0% naar 22,04 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in november met 0,2%. Tussenstand: de eerste elf maanden van 2015 bedroeg de Nederlandse supermarktomzet 31,52 miljard euro.

De omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in november 2015 2,58 miljard euro. Dit is een stijging van 0,8% ten opzichte van november 2014. De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 1,0% naar 22,04 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in november met 0,2%. De eerste elf maanden van 2015 bedroeg de Nederlandse supermarktomzet 31,52 miljard euro. Dit is een stijging van 1,0% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Deze stijging komt bijna geheel op conto van het toegenomen aantal supermarktbezoeken.

Stijging online bestedingen aan dagelijkse boodschappen
Steeds meer huishoudens kopen hun dagelijkse boodschappen online, bijvoorbeeld bij supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken. Bijna 9% van de huishoudens heeft tussen week 41 en 44 online dagelijkse boodschappen gedaan. Online vertegenwoordigt 2,7% van de totale bestedingen aan dagelijkse boodschappen. Vorig jaar was dat nog 1,7%.

Supermarkten bezig met inhaalslag
Nederlandse supermarkten zien het online omzetaandeel ook groeien. Tussen week 41 en 44 werd 1,6% van de supermarktbestedingen online gedaan.

Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken