Vanaf nu geen gratis plastic tasjes meer: creatieve kans
- Food-en-retail
- 4 jan 2016 @ 09:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOWinkelen
- 4 jan 2016 @ 09:14
- Redactie Food en Retail
Vanaf 1 januari mogen geen gratis plastic tasjes meer worden weggegeven. Consumenten betalen sindsdien aan de kassa een klein bedrag voor een plastic tas. Deze maatregel moet het aantal plastic tasjes terugdringen en de schade voor het milieu daarmee verkleinen. Betalen voor een boodschappentas is al langer een gewoonte in de Nederlandse supermarkten. Nu geldt er een verbod voor alle winkels. Er is een meldpunt geopend voor overtredingen.
In sommige gevallen mogen verswaren en levensmiddelen nog wel worden verpakt in dunne plastic tasjes als dit voedselverspilling tegengaat of als er geen andere manier is deze hygiënisch te verpakken. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) op de site DuurzaamNieuws: ‘Een prijs voor plastic tasjes zorgt voor meer bewustwording over afval. De praktijk wijst uit dat bij een kleine vergoeding voor een tasje de meeste consumenten er liever voor kiezen zelf een tas mee te nemen. Met minder plastic tasjes verminderen we de plastic afvalberg. Zo worden minder grondstoffen verspild, is er minder plastic troep op straat en gaan we de plastic soep in oceanen tegen.’
Meldpunt milieuvervuilers
Het verbod ging per 1 januari 2016 in. Winkeliers mogen zelf de prijs bepalen die zij hun klanten laten betalen voor een plastic tas. De richtprijs zoals die in het verbod is opgenomen ligt op 25 cent. Tassen die zijn gemaakt van papier of andere materialen dan plastic mogen nog wel gewoon gratis worden weggeven bij de kassa. In de opstartfase kunnen ondernemers wennen aan het verbod en wordt er nog terughoudend gehandhaafd. Een informatiecampagne gaat consumenten oproepen zelf vaker een tas mee te nemen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert het verbod op gratis plastic tassen en voert daarom controles op verkooppunten en administratief onderzoek uit. Er is via onderstaande lik een meldpunt geopend voor overtredingen.
Creatieve kans voor retail
'Dat betaling een effectief middels is voor het terugdringen van het aantal plastic tasje, blijkt uit proeven in Nederland en vergelijkbare verboden in het buitenland. Het grootste Britse supermarktconcern heeft sinds dat zij vijf pence moeten vragen voor een plastic tas, 80 procent minder tassen meegegeven aan klanten. Naast het Verenigd Koninkrijk is er ook in Ierland en Denemarken al een verbod op gratis plastic tasjes', aldus DuurzaamNieuws. Meer informatie over de nieuwste tasjesregels staat hier. De afschaffing van plastic tasjes zou een creatieve impuls kunnen geven aan ontwerp en distributie van duurzame katoenen en andere herbruikbare tassen. (PvWK, bron DN en Rijksoverheid.nl)
www.rijksoverheid.nl/plastictas
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- tas
- site
- Infrastructuur en Milieu
- meeste
- boodschappentas
- Sharon Dijksma
- afval
- kleine vergoeding
- tasje
- DuurzaamNieuws
- minder
- bewustwording
- consumenten
- prijs
- praktijk
- plastic
- verbod
- rommel
- meenemen.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing