Vanaf nu geen gratis plastic tasjes meer: creatieve kans

Vanaf nu geen gratis plastic tasjes meer: creatieve kans
  • Food-en-retail
  • 4 jan 2016 @ 09:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOWinkelen

Vanaf 1 januari mogen geen gratis plastic tasjes meer worden weggegeven. Consumenten betalen sindsdien aan de kassa een klein bedrag voor een plastic tas. Deze maatregel moet het aantal plastic tasjes terugdringen en de schade voor het milieu daarmee verkleinen. Betalen voor een boodschappentas is al langer een gewoonte in de Nederlandse supermarkten. Nu geldt er een verbod voor alle winkels. Er is een meldpunt geopend voor overtredingen.

In sommige gevallen mogen verswaren en levensmiddelen nog wel worden verpakt in dunne plastic tasjes als dit voedselverspilling tegengaat of als er geen andere manier is deze hygiënisch te verpakken. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) op de site DuurzaamNieuws: ‘Een prijs voor plastic tasjes zorgt voor meer bewustwording over afval. De praktijk wijst uit dat bij een kleine vergoeding voor een tasje de meeste consumenten er liever voor kiezen zelf een tas mee te nemen. Met minder plastic tasjes verminderen we de plastic afvalberg. Zo worden minder grondstoffen verspild, is er minder plastic troep op straat en gaan we de plastic soep in oceanen tegen.’

Meldpunt milieuvervuilers
Het verbod ging per 1 januari 2016 in. Winkeliers mogen zelf de prijs bepalen die zij hun klanten laten betalen voor een plastic tas. De richtprijs zoals die in het verbod is opgenomen ligt op 25 cent. Tassen die zijn gemaakt van papier of andere materialen dan plastic mogen nog wel gewoon gratis worden weggeven bij de kassa. In de opstartfase kunnen ondernemers wennen aan het verbod en wordt er nog terughoudend gehandhaafd. Een informatiecampagne gaat consumenten oproepen zelf vaker een tas mee te nemen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert het verbod op gratis plastic tassen en voert daarom controles op verkooppunten en administratief onderzoek uit.  Er is via onderstaande lik een meldpunt geopend voor overtredingen.

Creatieve kans voor retail
'Dat betaling een effectief middels is voor het terugdringen van het aantal plastic tasje, blijkt uit proeven in Nederland en vergelijkbare verboden in het buitenland. Het grootste Britse supermarktconcern heeft sinds dat zij vijf pence moeten vragen voor een plastic tas, 80 procent minder tassen meegegeven aan klanten. Naast het Verenigd Koninkrijk is er ook in Ierland en Denemarken al een verbod op gratis plastic tasjes', aldus DuurzaamNieuws. Meer informatie over de nieuwste tasjesregels staat hier. De afschaffing van plastic tasjes zou een creatieve impuls kunnen geven aan ontwerp en distributie van duurzame katoenen en andere herbruikbare tassen. (PvWK, bron DN en Rijksoverheid.nl)




www.rijksoverheid.nl/plastictas

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken