'Contactloos betalen steeds populairder in de horecabranche'

'Contactloos betalen steeds populairder in de horecabranche'
  • Food-en-retail
  • 13 jan 2016 @ 09:19
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Gasten betalen steeds vaker met hun pinpas in de horeca en daarbij ook steeds vaker contactloos. Algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland Lodewijk van der Grinten tijdens de Horecava-week: 'De gezamenlijke inzet met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen werpt duidelijk zijn vruchten af'. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent.

Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015, meldt KHN. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel. 'De positieve energie moet komen van een eerlijker speelveld en van reparatie van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid want die is voor onze branche aantoonbaar contra-productief.'

De horeca toont veerkracht en innovatief ondernemerschap en blijft volop in beweging. Dat blijkt uit de cijfers. De consument komt weer graag in de horeca en we profiteren van meer buitenlandse bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk. Horecaondernemers spelen goed in op deze kansen. Maar ook de overheid moet sneller meebewegen en hervormen. De ondernemer kan dan in vrijheid en met duidelijke grenzen ondernemen: Koersvast met positieve energie. KHN (met inmiddels ruim 20.600 leden) ziet als brancheorganisatie voor de horeca onder andere de volgende belangrijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau:

Eerlijk speelveld, eerlijke concurrentie
KHN ziet innovatie en vernieuwing als een kans. De horeca innoveert en laat veerkracht zien. Dat is onder de huidige marktomstandigheden ook noodzakelijk. Deze vragen ook om een overheid die snel handelt en wetten en regels gelijktrekt voor alle spelers op het veld. Daar zijn consumenten, ondernemers en ook de overheid zelf bij gebaat. De wet Markt en Overheid zou ondernemend Nederland moeten ondersteunen. Maar de praktijk is dat overheden hiermee oneerlijke concurrentie bedrijven met de horeca. KHN vindt dat de overheid geen concurrent mag zijn en ook geen concurrent mag bevoordelen. We willen gelijke voorwaarden voor horeca, detailhandel, culturele instellingen en bijvoorbeeld de nieuwe internetplatforms. Zo ontstaat een eerlijk speelveld waarin de horeca haar groeikansen kan verzilveren.

Wet Werk en Zekerheid
De gastvrijheid van de horeca vraagt om flexibiliteit: het is bij uitstek een sector met bedrijven die te maken hebben met pieken, dalen en seizoensinvloeden. De nieuw Wet Werk en Zekerheid maakt het onmogelijk om dit collectief of per onderneming op maat te regelen. In deze vorm schiet de wet zijn doel binnen de horeca voorbij: noch werkgevers, noch werknemers zijn op deze manier gediend. Werkgevers wegen de risico’s af en zien zich door deze wet genoodzaakt te kiezen voor meer en kortere arbeidscontracten voor bepaalde tijd of payrollconstructies. Dit komt onder andere door de huidige loondoorbetaling bij ziekte die een groot risico vormt. KHN pleit dan ook voor reparatie van deze wet door ondernemingen die zaken zelf op maat te laten regelen. Pas dan kunnen ondernemers weer energie besteden aan een goede werkrelatie en vakmanschap, aldus Van Der Grinten. (PvWK) 

 

Over Horecava en KHN
De Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, beleeft deze week haar 60e editie, en vindt plaats tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam. Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook. Meer info over KHN vindt u hier.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken