Dirk volgt winkelbewegingen klant via wifi

Dirk volgt winkelbewegingen klant via wifi
  • Food-en-retail
  • 11 jan 2016 @ 08:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Onder het mom van serviceverbetering aan klanten, tracked retailketen Dirk van den Broek de bewegingen van bezoekers die door de winkel lopen. Hiertoe wordt het wifi-signaal uit smartphones opgepikt. Wie niks doet en wifi heeft aanstaan doet ongemerkt mee. Het gaat om een onderzoek, meldt Dirk.

'Wilt u ons helpen onze service nog verder te verbeteren?', staat op een bord bij de drukbezochte Dirk ingang vestiging Sloterkade te Amsterdam. Het onderzoek staat hier aangekondigd, met als motivatie 'dat we nog beter kunnen inspringen op de wensen van onze klanten.' Het publiek hoeft zich geen zorgen te maken, aldus Dirk, want 'er worden geen persoonlijke gegevens verwerkt'. De informatie wordt precies verwerkt zoals in de richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, belooft het merk. 

Klantbeweging via wifi
Wie deel wil nemen hoeft niks te doen. Als je wifi al dan niet ongemerkt aanstaat omdat je misschien het bord niet hebt gelezen, doe je mee. Wie zich bewust is van de actie en niet mee wil doen doet zijn of haar wifi uit of surft naar dit adres voor afmelding: www.dirk.nl/klantbeweging. Daar is ook meer info over het onderzoek 'Klantbeweging' te vinden. In onderzoekssituaties is vaker met eyetracking gewerkt door retailers, ook naar routes is al meer onderzoek gedaan. Zo is het volgens een eerder onderzoek slim om het groenten-verseiland aan het begin te zetten, zodat je daarna zonder wroeging ook andere, mindere gezonde dingen in je winkelwagen kiepert. Tijdens het wachten voor de kassa word je in supermarkten vaak verleid met suikergoed, al waarderen steeds minder klanten dit. Bij Dirk staan er altijd seizoensgerelateerde superkoopjes als je binnenkomt, daarna volgt het vers. Momenteel zijn dat onder andere kantoorartikelen zoals ordners (nieuwjaar) en Spaanse sloffen (winterkou).  Met dit wifi-onderzoek is Dirk een pionier. Je kunt beter meten welke schappen aanslaan, of promoties werken en wat de 'olifantenpaadjes' zijn die je weer kunt koppelen aan verkoopcijfers van bepaalde artikelen. Dirk onderzoekt momenteel hoe klanten zich bewegen in een drietal winkels:
- Dirk Nieuwegein, Markt 54 / Hoofddorp
- Burgemeester van Stamplein 48
- Amsterdam, Sloterkade 110.
'We zien je graag bewegen', meldt de website met uitleg cryptisch.
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken