Hertog Jan lanceert gelimiteerd voorjaarsbier

Hertog Jan lanceert gelimiteerd voorjaarsbier
  • Food-en-retail
  • 29 feb 2016 @ 15:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodCreatieIntroductie

Het voorjaar staat weer voor de deur! Het moment waarop de bierdrinker de donkere bieren inruilt voor meer frisse, hoppige bieren. Brouwer Han Wolbers en fanatiek verzamelaar van bieritems heeft bij het brouwen van het laatste, gelimiteerde bier in de Hertog Jan Ongekend-reeks, HJA16/3, 5 hopsoorten gebruikt tijdens het brouwproces. Daarbij zijn ook meerdere hoptechnieken toegepast waaronder dry-hopping. Het is voor het eerst dat Hertog Jan een bier met dry-hopping en zoveel verschillende hopsoorten op de markt brengt.

Van dit derde gelimiteerde bier is slechts 1 ketel gebrouwen. Aangezien Wolbers een fanatiek verzamelaar is van bieritems is het bier 300 keer afgevuld in witte kruiken, een echt collectors item.  Wie zich inschrijft voor één van de drie tasting sessies met de brouwers Han en Gerard krijgen de mogelijkheid om HJA16/3 in één van de witte kruiken te kopen. Vanaf 29/2 is slechts in beperkte oplage HJA16/3 te koop bij supermarkt Jan Linders en de Mitra Slijterijen.  

Dry hopping
Wolbers: ‘De laatste jaren is de techniek dry-hopping een brouwmethode die terug is van weggeweest en in veel bieritems ook centraal staat. Dat inspireerde mij om voor HJA16/3 de bij ons nog niet eerder gebruikte dry-hopping toe te passen. Natuurlijk is het daar niet bij gebleven en ben ik een stap verder gegaan. De gekozen hopsoorten onder andere Cascade, Citra en Mount Hood zorgen voor een ongekend verrassend smaakresultaat.’

Stenen kruik
Het bier zit in een stenen kruik die speciaal ontwikkeld is voor Hertog Jan. Van tevoren weet je niet wat voor bier er in de kruik zit, aan de buitenkant is er niets zichtbaar dat dat duidelijk maakt. Op de kruik staat zelfs alleen een neutrale type-aanduiding, de HJA16/3. Het is de bedoeling dat je pas nadat je het geproefd (en de smaak ervaren) hebt de bijbehorende notitie van de brouwer leest. Daar staat in wat voor bier het is, de smaak van het bier, de gebruikte ingrediënten en waarom het bijzonder is. De brouwer wil dat de bierliefhebber bier gaat proeven zoals het bedoeld is, zonder direct te worden afgeleid door een naam of een label. De brouwers hebben zich bij het brouwen van het bier laten inspireren door de smaak. Dit is wat zij willen overbrengen op de consument, neem de tijd, proef bier en geniet. Hertog Jan Ongekend zal op zeer beperkte schaal verkocht worden. Meer informatie -  ook over de smaaksessies -  op deze site.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken