'Animo voor shoppen via smartphone zeer beperkt'

'Animo voor shoppen via smartphone zeer beperkt'
  • Food-en-retail
  • 16 mrt 2016 @ 15:22
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

De smartphone (of tablet) als verkoopkanaal stelt in ons land nog niet veel voor. De shopper verwacht namelijk meer gepersonaliserde en afwijkende opties dan wat momenteel wordt aangeboden, blijkt uit een onderzoek van Accenture.

Voor de Accenture Adaptive Retail studie werden ruim 13.000 consumenten verspreid over 17 landen ondervraagd. Wat Nederland specifiek maakt, is dat wij in vergelijking met consumenten in andere landen veel terughoudender zijn met het kopen via mobiele devices. Slechts 20% van de mensen kocht afgelopen jaar in vergelijking met het jaar ervoor vaker producten via hun smartphone. Voor de tablet was dat percentage 22%. Wereldwijd ligt dat gemiddelde duidelijk hoger, namelijk 41% (smartphone) en 31% (tablet). Slechts 38% van de Nederlandse gebruikers vind het gemakkelijk om op deze manier een aankoop te doen (versus 48% wereldwijd).

Handige tool
Net als de rest van de ondervraagde consumenten zien ook Nederlandse shoppers hun mobiele telefoon als een handige tool om tijdens het winkelen te gebruiken. Het direct ontvangen en verzilveren van kortingscodes en acties, het lokaliseren van items of het bestellen van producten die uit de voorraad zijn, zijn functies die zij graag willen zien. Deze opties zijn nu in slechts enkele gevallen of helemaal niet beschikbaar. Aan de shoppinglist apps die 57% van de Nederlandse retailers aanbiedt, waarmee je online boodschappenlijstjes kan maken en deze vervolgens in de winkel af kan vinken, lijkt maar 28 % van de Nederlanders behoefte te hebben.

'Personalisatie is een trend die zich steeds verder ontwikkelt. Het biedt de retailer de mogelijkheid om de persoonlijke voorkeur van de consument tegemoet te komen en hen aan zich te binden', aldus Miel Janssen, managing director Retail bij Accenture Nederland. 'Retailers moeten een keuze maken. Of ze nemen de verandering voor lief en zorgen ervoor dat ze efficiënter werken en inkrimping op kunnen vangen, of ze nemen de sprong voorwaarts en stellen de consument centraal. Retailers moeten die beslissing nú nemen.'

Desktop
De traditionele pc blijft voor de Nederlandse consument het meest populaire apparaat om online mee te shoppen. Het kopen van kleding wordt het meest gedaan (85%). Ook make-up en verzorgingsproducten worden vaak online gekocht, 65% van de ondervraagden gaf aan dit te doen. Het online doen van boodschappen is echter een stuk minder populair. Slechts 39 % van de mensen koopt de boodschappen via het internet. Dit in tegenstelling tot gemiddeld 61%  in de andere deelnemende landen.

Bestellingen wil men zo snel mogelijk, en het liefst de dag daarna, geleverd zien, maar niet iedereen is bereid om hier veel voor te betalen. 63% vindt zelfs dat de verzendkosten gratis moeten zijn.

Wantrouwig
Uit het onderzoek blijkt ook dat de Nederlandse consument wantrouwiger is als het aan komt op het achterlaten van persoonlijke informatie. Slechts 22% van de consumenten zou persoonlijke informatie prijsgeven om een meer gepersonaliseerde shopervaring te kunnen krijgen, in tegenstelling tot 39 % in de andere landen. Daarnaast vertrouwt in Nederland slechts 13 % dat zijn of haar informatie veilig is bij de webwinkel waar zij bestellen (wereldwijd 33 %).

'Dit onderzoek toont aan dat de verwachtingen van de klant en het aanbod van de retailer niet altijd even goed op elkaar zijn afgestemd', aldus Janssen, 'Dit kan verklaren waarom de Nederlandse consument achterloopt in vergelijking met de andere landen op het gebied van m-commerce. Inspelen op die behoeftes kan dit gat verkleinen. Het onderzoek toont aan dat de consumenten wel de meerwaarde van een positieve online winkelervaring inzien.'

Voor de Accenture Adaptive Retail studie werden ruim 13.000 consumenten verspreid over 17 landen ondervraagd. Daarnaast 193 retailers uit verschillende sectoren – mode, elektronica, warenhuizen, drogisterijen, hypermarkten, supermarkten en bouwmarkten, waarvan 32 uit Nederland. Naast Nederland namen ook Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Mexico, Spanje, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Zuid-Afrika en Zweden deel aan het onderzoek.
(bron: Accenture / Shopper Marketing Update)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken