Boete InBev 40K voor schenden auteursrecht

Boete InBev 40K voor schenden auteursrecht
  • Food-en-retail
  • 25 mrt 2016 @ 11:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingZakelijk

Bierbrouwer InBev moet fotograaf Vincent Mentzel een schadevergoeding van 40.000 euro betalen vanwege een auteursrechtenschending. Dat heeft de rechtbank Amsterdam bepaald. InBev had zonder toestemming een foto van Mentzel bewerkt en voor commercieel gebruik aangeboden aan horecagelegenheden. Het flesje Oranjeboom op een tribune-foto met fans uit 1969 was vervangen door het eigen merk Jupiler.

Saillant detail in de zaak is dat InBev in 2012 een licentie voor het gebruik van de foto kocht, meldt VillaMedia. 'Afgesproken werd dat InBev de foto eenmalig mocht vergroten en mocht ophangen op kantoor, waar een beperkt publiek de foto te zien zou krijgen. Ook werd afgesproken dat de foto niet mocht worden gewijzigd en dat InBev een boete van drie maal het licentietarief zou worden opgelegd als de afspraken werden geschonden.' De bekende fotograaf van onder andere NRC die ook een statieportret van Beatrix maakte, ontdekte begin 2015 dat InBev zich niet aan de afspraken hield, toen hij de aangepaste foto in een Amsterdamse horecagelegenheid tegen het lijf liep, zo meldt de site. De foto was door de marketingafdeling van InBev aan het café gestuurd. 

Heterdaadje
'Begin 2015 heeft [eiser] geconstateerd dat in restaurant [restaurant] (aan de Arenaboulevard te Amsterdam, nabij het Ajax-stadion) een grote afdruk van de de foto aan de muur hing, waarbij het flesje Oranjeboom-bier in handen van één van de supporters is veranderd in een bierflesje met het etiket Jupiler (in kleur). 
De foto stond ook op de website van [restaurant]', meldt het vonnis onder andere. Les voor het InBev-team en andere marketeers: voorzichtig met auteursrechten en Photoshop. (bronnen: Rechtspraak en VillaMedia)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken