[interview] 'Blokker had nog geen marketingafdeling'
- Food-en-retail
- 29 mrt 2016 @ 09:51
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Interview
- 29 mrt 2016 @ 09:51
- Nanny Kuilboer
Voor deel 8 van de rubriek 'Jong in marketing' sprak ik met Eva Hartog (33), sinds kort marketingcoördinator bij Blokker. Samen met haar baas directeur Marketing en Formule Robert Bohemen staat zij voor de stevige opgave om van Blokker een omnichannelorganisatie te maken en een nieuwe winkelformule versneld uit te rollen. Hartog heeft al eerder samen gewerkt met Bohemen bij de Bijenkorf, waar hij CMO was. ‘Een uitdaging als deze binnen de retail is de tofste die je kunt krijgen.’
Waarom heb je voor het marketingvak gekozen?
Toen ik op de middelbare school in aanraking kwam met het werk van Micha Klein, één van de eerste digitale kunstenaars die speelde met nieuwe media door zijn foto’s met de computer na te bewerken, realiseerde ik me dat het een kwestie van tijd was voordat deze nieuwe media ook zouden worden ingezet voor marketingdoeleinden. Ik vond dit zo fascinerend dat ik koos voor de studie Communicatie en Informatiewetenschappen met als afstudeerrichting Nieuwe media & Digitale cultuur. Via mijn eerste baan als marketingtrainee bij Suit Supply en daarna T-Mobile kwam ik bij de Bijenkorf terecht, waar ik Robert Bohemen, mijn huidige baas bij Blokker, ontmoette. Ik werd getriggerd door de wereld van start-ups dus maakte de switch naar Uber, maar dat was toen eigenlijk al een corporate organisatie waar ik niet naar op zoek was. Eind 2015 werd ik door Robert gevraagd als marketingcoördinator bij Blokker. Blokker had nog geen marketingafdeling; er werd niet gecommuniceerd, maar gepubliceerd in de vorm van een folder. Om dat om te buigen is Robert aangesteld. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor de instore formule. Sinds kort is Blokker geen inkooporganisatie meer maar een category management-organisatie waarbij marketing de kaders stelt.
Waar ben je trots op in je huidige baan?
Ik ben nog maar net begonnen, maar ik ben trots op het feit dat ik mee help aan het veranderproces waar Blokker nu voor staat. Er moet voor 120 jaar afgestoft worden, dus er gaat veel gebeuren. Een uitdaging als deze is binnen de retail en marketing de tofste die je kunt krijgen.
Welke merken zijn voor jou een voorbeeld?
Er zijn veel merken met grote budgetten die mooie campagnes neer weten te zetten, maar echte voorbeelden voor de marketingwereld zijn bedrijven als Ace & Tate en Uber. Ace & Tate omdat ze online een brillenmerk groot hebben weten te maken door een try it at home-service, zodat je ook aan vrienden en familie kunt vragen hoe je bril staat. Dit doet Uber ook. Uber heeft in feite geen traditioneel marketingbudget, maar spendeert budget aan het weggeven van gratis ritten aan gebruikers die de service nog niet eerder hebben geprobeerd. Deze vorm van marketing is heel slim. Laat je potentiële klant ervaren wat de meerwaarde is van je product of formule en je hebt ze. De uitdaging is nu dit bij Blokker toe te passen.
Voor welke grote uitdaging staan marketeers?
Veel bedrijven zijn nog zoekende naar een goede vorm van segmentatie en personalisatie. CRM is vaak een geïsoleerd onderdeel binnen marketingorganisaties. De uitdaging is dus samenwerken en de CRM-systemen integreren zodat de data beschikbaar zijn voor alle afdelingen en de klant geen irrelevante boodschappen meer ontvangt.
Heb je een favoriet merk?
Ik heb een zwak voor zonnebrillen. Ik ben niet merktrouw, maar wel winkeltrouw en ik koop mijn zonnebrillen al jaren bij Saton in Amsterdam. Zij bieden een fantastische service en een geweldig aanbod. Zij houden voor mij de trends in de gaten en kopen merken in die nog nergens verkrijgbaar zijn, bijvoorbeeld Italia Independent. Voordat deze brillen een hype werden, hadden zij ze al in de collectie. Service en aanbod zijn voor mij de ultieme vorm van marketing en key in klantenbinding.
Heb je helden?
Ik heb niet zoveel met helden en zet niet snel mensen op een voetstuk, maar trendwatchers als Lidewij Edelkoort hou ik wel in de gaten. Het is intrigerend om te zien hoeveel impact zij heeft op verschillende industrieën met haar Trend Books. In al haar forecasts zit een kritische noot en daagt ze ons uit tot vernieuwing. In haar optiek laten we die vernieuwing vaak afweten; interessant als je binnen marketing werkt. Om de klant te blijven boeien, moet je tenslotte blijven vernieuwen, dus daar zit nog wel een uitdaging voor veel merken.
Wat staat er op je bucketlist?
Tot twee jaar geleden zou ik gezegd hebben: in het buitenland wonen en werken, maar daar begin ik van terug te komen. Ik hou van reizen en de wereld ontdekken - daar kwam die overtuiging vandaan - maar ik hecht te veel waarde aan mijn vrienden en familie. Ik merk dat ik dat ‘droombeeld’ toch een beetje aan het parkeren ben. Mijn andere droom - een eigen bedrijfje starten - heb ik een jaar geleden al gerealiseerd met mijn webshop en shop-in-shops Crossing Objects voor sieraden en accessoires.
Wat is jouw kracht?
Ik ben van nature enthousiast en positief en hou ervan in het diepe te springen. Ik probeer bij moeilijke projecten mensen mee te krijgen en te enthousiasmeren en die kracht heb ik in mijn huidige functie heel hard nodig. Ik hou niet van confirmeren aan bestaande situaties en vraag regelmatig: ‘Doen we het zo omdat we het altijd zo doen? Kan het misschien anders en beter? Als je trouw blijft aan je eigen persoonlijkheid - en dus geen rol speelt - krijg je veel meer gedaan van mensen.
Wat is je guilty pleasure?
Ik kijk op een zondagmiddag met gemak acht afleveringen van slechte Amerikaanse series als Scandal. Een beetje over de top, maar wel goed gestyled en een heerlijke wegkijker. En bij tijd en wijle luister ik graag foute hits. Bij de Bijenkorf hadden we een guilty pleasure-uurtje met foute muziek onder het tafelvoetballen.
Wat is een grote misvatting over jou?
Ik schijn op het eerste gezicht wel eens over te komen als een harde zakelijke tante, maar zo ben ik niet. Robert zei vlak voor mijn sollicitatie bij Blokker: ‘Je kunt die zakelijke kant hebben, maar Rob [directeur Rob Heesen van Blokker, red.] wil graag de mens Eva ontmoeten’.
Welke drie personen neem je mee als je een jaar lang op een onbewoond eiland moet bivakkeren?
Ik schrik niet van een beetje survivallen, maar een jaar is lang. Het lijkt me dus handig wat survivialkennis mee te nemen in de vorm van de winnaar van Expeditie Robinson 2014. Verder vind ik het ook belangrijk om dat jaar wel lekker en gezond te eten, dus dan is chef-kok Ottolenghi ook een no-brainer. En last but zeker not least mijn liefde natuurlijk.
Dit artikel stond in MarketingTribune 6, 22 maart 2016.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing