Food inzet van stem op referendum

Food inzet van stem op referendum
  • Food-en-retail
  • 6 apr 2016 @ 09:11
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPolitiek

Door het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne wordt het makkelijker voor megakippendrijven als Myronivsky Hliboproduct (MHP) om spotgoedkope plofkippen en legbatterijeieren in Nederland te dumpen. Daarvan worden Nederlandse boeren de dupe. Ook zou het verdrag bedrijven als Monsanto in de kaart spelen, stellen verschillende partijen. Opmerkelijk zijn de argumenten vanuit 'food oogpunt' om vandaag je stem te bepalen in het referendum.

Het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne levert wel meer handel op, maar bijvoorbeeld ook fout kippenvlees, stelt NGPF. ' Nederlandse boeren zullen hieronder lijden: zij moeten aan strenge regels voldoen en kunnen niet concurreren met Oekraïense megabedrijven, die gefinancierd worden door Nederlandse banken als Rabobank en ING. De kans is klein dat het associatieverdrag dierenwelzijn in Oekraïne zal verbeteren: de Oekraïense Minister van Landbouw, Pavlenko, verklaarde dat dierenwelzijn voor hem geen prioriteit heeft. Alléén een TEGENstem op 6 april kan iets doen tegen de massale uitbuiting van kippen in Oekraïne! Stem NEE op 6 april!', aldus de actiesite.

Steenrijke plofkippenboer
Op social media circuleren al foto's van een enorm jacht van een plofkippenboer, evenals een veel gedeeld filmpje van een fysieke ruzie in het parlement. En de president van de 
Oekraïne zou in lijn met de Panama Papers ook de nodige miljoenen hebben weggesluisd, dus geen associatie waard zijn. Behalve de kippen worden er nog meer argumenten vanuit het verantwoord eten-argument gedeeld, zoals door de Partij van de Dieren.

Importeren van dierenleed
'Het associatieverdrag biedt alle ruimte voor het importeren van een bord vol dierenleed. Megastallen met twintigduizend varkens zijn in Oekraïne geen uitzondering. Oekraïense eieren komen uit immense legbatterijen, die in de EU al jaren verboden zijn'. schrijft de PvdD in haar NEE-campagne. Ook de kippen zijn niet aan de aandacht van deze partij ontsnapt. '
Het grootste pluimveebedrijf uit Oekraïne, MHP, slacht jaarlijks 332 miljoen plofkippen en exporteert meer dan 140 duizend ton kippenvlees per jaar. Als ‘toetje’ produceert MHP ook nog eens foie gras; lever van ganzen of eenden, die met een trechter dwangvoeding door hun strot krijgen geduwd. Deze barbaarse praktijk is al in 23 EU-landen verboden. Het wordt echter moeilijk de overige vijf EU-landen te bewegen met foie gras te stoppen, als het tegelijkertijd aan onze oostgrens goedkoop en ongecontroleerd wordt binnengehaald. Het associatieverdrag zet zo een rem op Europese vorderingen op het gebied van dierenwelzijn.'

Torenhoge corruptie
Niet alleen landbouwdieren, maar ook Europese agrariërs zelf worden de dupe van dit verdrag stelt de PvdD. 'Zij werken wél met bepaalde basisregels en krijgen te maken met oneerlijke concurrentie van Oekraïense producten die maar met één focus gemaakt zijn: een zo laag mogelijke prijs, ten koste van wat dan ook. (...) Maar ook op het gebied van mensenrechten zal het, door de torenhoge corruptie, heel lang duren voordat er écht vorderingen worden gemaakt. Tot die tijd eten we ‘gewoon’ goedkope eieren uit legbatterijen en door kinderen gepote uien, waarvan de tranen in je ogen zouden moeten springen nog voordat je ze schoonmaakt', aldus Marianne Thieme en Anja Hazekamp van de partij. Een eerder argument over stiekem binnenhalen van de omstreden chemie- en foodreus Monsanto wordt nu niet meer hoog opgespeeld. De site 'Retecool' had intussen uitgezocht dat gepatenteerde zaden van Monsanto juist door het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne worden uitgesloten. Uit het JA-kamp klinkt als repliek bovendien dat een associatieverdrag stabielere grenzen oplevert, meer handel en juist ook invloed op wantoestanden in ondermeer landbouw en qua dierenwelzijn. De vraag is of deze ambitie kan worden waargemaakt.

In de loop van vandaag wordt bekend of de kiesdrempel van 30% wordt gehaald. Naar verwachting komen als dat zo is, alsnog een hoop tactische JA-stemmers in beweging. De beweegredenen van de stemmers lopen in elk geval uiteen, opmerkelijk is dat 'food' een blijkbaar grotere rol speelt dan aanvankelijk werd ingeschat. De spanning stijgt... (PvWK)




    Recent promomateriaal van de PvDD

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken