Rank a Brand laakt Action

Rank a Brand laakt Action
  • Food-en-retail
  • 14 apr 2016 @ 12:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMarketingcommunicatieOnderzoek

De firma Rank a Brand wil via een handige tool, ook mobiel, consumenten een keuzemogelijkheid bieden om van de bekende merken de meest duurzame te kiezen. 'We stimuleren zo tegelijk de merkhouders om beter te presteren. Wat ook helpt is dat Rank a Brand een betrouwbare bron is voor de media.' In het laatste onderzoek gaat retailer Action voor de bijl, dat een slechts 4 uit 36 punten scoort. Een flutshop dus qua duurzaamheid. 'Action behaalt bij ons de laagst mogelijke score omdat het merk geen concreet beleid bekend maakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lage lonen landen.' Intussen maakt Action mooie cijfers bekend.

Inmiddels is Rank a Brand de grootste duurzame merkenvergelijkingssite van Europa met ruim 600 merken voor kleding, elektronica, telecom, media en eten & drinken. Hoe het bureau annex site werkt wordt uitgelegd in onderstaande video. Voor een preciese uitleg van hun onderzoeksmethoden, klik hier. Nu is Action de Sjaak. 'Voor ons als welwillende consumenten blijft het onduidelijk of Action zich wel of niet inzet voor duurzaamheid', stelt de site.

Zelfde fabriek als Kruidvat
In de reacties onder de publicatie staan intussen wel al een paar kritische noten, die Rank a Brand netjes laat staan, al lijken ze van een door Action ingehuurd social-PR bureau te komen, wat je tegenwoordig vaker ziet. Zoals: 'Ik begrijp dat Action mede laag scoort omdat ze geen rapporten hebben ingediend, 
dat zegt dus niks. Voorlopig blijf ik er gewoon kopen. Daarbij verkopen ze deels ook precies dezelfde spullen. Ik herhaal: precies dezelfde spullen als bijvoorbeeld Kruidvat. Die komen dus uit dezelfde fabriek.' 

'Action doet aan Greenwashing'
Ene Kathleen schrijft: 'Ze scoren laag omdat ze geen beleid zouden hebben...? Op hun site is van alles te vinden over het beleid rond duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen . Die 99 cent is omdat het een restpartij is, zeggen ze, en groot ingekocht.' Rank a Brand reageert: 'Beste Kathleen, Veel merken schrijven op de website van alles over verantwoordelijkheid, duurzaamheid en eerlijkheid, maar maken deze beweringen weinig concreet. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. Dit lijkt vooralsnog bij Action ook het geval te zijn. Mochten ze meer concrete informatie toevoegen, dan nemen wij die uiteraard mee in onze ranking. Bovendien betekent verkoop van restpartijen natuurlijk niet dat je daarmee als merk geen verantwoordelijkheid voor de herkomst van deze spullen draagt.'

Gewetensloze kleding
In een derde reactie wordt onderscheid gemaakt tussen kleding en andere producten bij Action: 'Ik vind het heel lastig als je wat bij de Action koopt. Maar als je een jurkje kunt kopen voor maar 0.99 cent, dan hoef je je niet meer af te vragen hoeveel de mensen aan het begin van het productieproces er nog aan verdienen. 
Ik koop er rustig mijn schoonmaak en toiletartikelen. Dat zijn dezelfde merken als bij de drogist maar kleding,ik twijfel heel erg. Dan maar wat meer betalen met een goed geweten.'

Niet duurzaam, wel goede cijfers
Dat iemand vraagtekens zet bij spotgoedkope, in het milieu moeilijk afbreekbare artikelen die vergeleken met andere producten snel stuk gaan, is in elk geval niet verbazingwekkend. Zeker niet als dat met primitieve, vervuilende omstandigheden gepaard gaat in de productielanden. Dan voelen zelfs koopjesjagers en hun omgeving zich op termijn bekocht. Op Radio 1 werd vanmorgen gemeld dat Action later deze dag op de aantijgingen zal reageren.  De retailketen is eerst even druk met de presentatie van de jaarcijfers. Action maakt zojuist bekend dat de keten vorig jaar 32 procent meer omzet boekte dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 1,995 miljard euro, terwijl die inclusief week 53 zelfs de twee miljard oversteeg. De niet duurzame retailer behaalde in de eerste 52 weken van vorig jaar ruim 1,1 miljard euro omzet in Nederland, tien procent meer dan in 2014. De groei in België, Duitsland en Frankrijk viel nog veel hoger uit, omdat daar de meeste nieuwe winkels werden geopend. Het winkelbestand van Action groeide vorig jaar van 514 naar 655 vestigingen, laat Action vandaag weten. (PvWK)


Meer info klik hier

Merkhouder: Action Nederland B.V.
Hoofdkantoor: Zwaagdijk-Oost, The Netherlands
Sector: Modeketens
Categorieën : Male, Female
Free Tags: Action, Shirts, Pullover



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken