ABN Amro: Brexit heeft impact op Nederlandse agrifoodcluster
- Food-en-retail
- 27 jun 2016 @ 12:11
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodTussenhandelOnderzoekPolitiek
- 27 jun 2016 @ 12:11
- Redactie Food en Retail
Wat de exacte gevolgen van Brexit zijn is nog onzeker. Deze onzekerheid zorgt volgens ABN Amro wel voor nervositeit op de financiële markt. Maar heeft ook gevolgen voor de agrifood sector. Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke handelspartner. Met een zwakke pond wordt het importeren van agrifood een dure aangelegenheid.
Het Nederlandse agrifoodcluster is sterk afhankelijk van de uitvoer van producten. De belangrijkste exportlanden zijn respectievelijk Duitsland en België, maar op de derde plaats volgt het Verenigd Koninkrijk. Met een totale uitvoerwaarde van ruim 7,9 miljard euro heeft het Verenigd Koninkrijk een belang van 10 procent in de totale landbouw- en voedingsproducten vanuit Nederland.
Hardst getroffen
Van alle producten die vanuit Nederland hun weg elders in de wereld vinden is de verwachting dat vlees, groenten- en fruit, graan, sierteeltproducten en dranken het hardst worden getroffen door de onzekerheid die is ontstaan door de Brexit. Met aandelen in de totale uitvoer van respectievelijk 17, 13, 13, 14 en 11 procent is het Verenigd Koninkrijk bovengemiddeld van belang voor de uitvoer van deze producten.
Zwakke Britse pond
De verwachting is dat het Britse pond voorlopig zwak zal blijven door alle onzekerheid die momenteel is ontstaan. Hierdoor wordt het voor Britten relatief duurder om producten te importeren, waardoor de vraag naar verwachting zal afnemen. Ondernemers in de voedselketen zullen zich hiervan bewust zijn en op zoek gaan naar alternatieve afzetkanalen. (Bron: foodholland.nl)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing