Duurzaamste inkoop door Unilever, Ahold, Ferrero, Danone en Coca-Cola
- Food-en-retail
- 16 jun 2016 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMVO
- 16 jun 2016 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
Slechts een handjevol leidende consumentenproductenbedrijven tonen aan dat ze vaart willen maken met de verduurzaming van de zogeheten ‘soft commodities’ als palmolie, soja, suiker en vis. De overgrote meerderheid doet dit echter niet, blijkt uit het rapport ‘Slow Road to Sustainability’ van het Wereldnatuurfonds (WNF). Unilever, Ahold, Ferrero, Danone en Coca-Cola geven het goede voorbeeld.
Het WNF onderzocht in de aanloop naar de jaarlijkse vergadering van het Consumer Goods Forum (CGF) dat van 15 tot en met 17 juni in Kaapstad plaatsvindt de duurzaamheidsprestaties van 256 merkfabrikanten en retailers die lid zijn van het CGF. 22 van de CGF-leden, dat wil zeggen negen procent, gelden als voorlopers op het gebied van duurzaam inkopen. De Nederlandse bedrijven Unilever en Ahold maken hier deel van uit, net als ondernemingen zoals Ferrero, Danone en Coca-Cola. Bedrijven als Nestlé en Heineken ontbreken in dit groepje, signaleert vakmedium VMT. 'Deze voorlopers hebben gekwantificeerde duurzaamheidsdoelen en bijbehorende data om deze te behalen afgegeven. Maar ook zij kunnen hun prestaties nog verbeteren', citeert de redactie het WNF. 'Zo gebruiken sommige van de bedrijven verschillende standaarden die niet allemaal even geloofwaardig zijn.'
Gebrekkige duurzaamheidsinformatie
Het WNF vindt het teleurstellend dat maar 42% van de CGF-leden een duurzaamheidsrapportage publiceren of deze integreren in het jaarrapport. 'Zo’n 28% van de bedrijven stopt in geen enkele rapportage duurzaamheidsinformatie maar communiceren hier alleen over op hun websites, waar de informatie vaak niet onafhankelijk is geverifieerd', aldus het WNF. Een gewogen gemiddelde van 22% van de 256 merkfabrikanten en retailers gebruiken door het WNF onderschreven certificering voor grondstoffen als rundvlees, soja, palmolie, suiker en zuivel. Volgens de NGO moeten de bedrijven op zoek gaan naar duurzamere manieren om de 'soft commodities' te produceren om aan de groeiende vraag te voldoen en tegelijk de natuurlijke bronnen niet aan te tasten. Lees hier het hele rapport ‘Slow Road to Sustainability’. (bronnen: VTM en WNF)
Infographic van het WNF over de materie
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- duurzaam
- duurzaamheidsprestaties
- Consumer Goods Forum
- Ferrero
- onderneming
- voorlopers
- Unilever
- CGF
- imago
- Kaapstad
- duurzaam inkopen
- WNF
- retailers
- jaarvergadering
- mvo
- merk
- onderzoek
- merkfabrikanten
- Ahold
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing