Groentespecialist bloeit weer op

Groentespecialist bloeit weer op
  • Food-en-retail
  • 23 jun 2016 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • SalesOnderzoekFood

Volgens TNS Nipo/ABN Amro zag de groentespecialist de omzet afgelopen jaar met 11 procent stijgen. Niet alleen gaven de particuliere klanten meer geld uit, ook in restaurants wordt steeds meer groente geserveerd. Het Van der Valk concern zette hiermee onlangs zelfs de trend. Zonder dat zij het wisten kregen 3800 gasten 12,5 procent minder vlees voorgeschoteld en 150 gram groente in plaats van de gebruikelijke 75 gram. De reactie van de gasten? 'Precies genoeg.'!

‘Speciaalzaak bloeit weer op’,  zo kopte het Algemeen Dagblad deze week. Goed nieuws dus voor de groentespecialist, die het de afgelopen jaren behoorlijk te verduren heeft gehad met name door de supermarktformules. Door in te spelen op lokale consumentenwensen en in te haken op thema’s als gemak, genot en gezondheid kon het hoofd boven water gehouden worden en winnen speciaalzaken weer een beetje terrein op de supermarkt.

Salade bar
Bas van Ravenswaaij van de Goudreinet is samen met zijn vader eigenaar van vijftig groente- en fruitwinkels in Nederland: ‘We hebben onlangs onze vijftigste winkel geopend in Zoetermeer en we verwachten dit  aantal nog verder uit te breiden. In de winkel hebben we een saladebar waar de klanten zelf hun portie groenvoer kunnen samenstellen. Dit gaat vaak gepaard met versgeperste sapjes. Ook bereiden we terplekke maaltijden, zonder conserveringsproducten, die eveneens lopen als een trein. Wij besteden veel aandacht aan ons assortiment, maar daarnaast zijn wij ook alert op onderscheidende producten en diversiteit.’

Nieuwkomers
De positieve marktontwikkelingen zijn ook zichtbaar op AGF Detail, die op 27 en 28 september in Expo Houten plaatsvindt. Naast exposanten ‘van het eerste uur’ geven opmerkelijk veel nieuwe bedrijven acte de présence, waaronder het Belgische delicatessenbedrijf Deldiche, Paddenstoelenspecialist Mitrofresh uit Maasdijk en Bio-center ZANN uit Bergschenhoek. Op het gebied van verpakkingen zijn nieuwkomers Jasa Packaging Systems uit Alkmaar en Dijkstra Vereenigde uit Lelystad. Ook Robot-Coupe uit België is van de partij met de nieuwste keukenmachines en vers van de pers aanmeldingen zijn: Alaska Bedrijfskoeling Services, Food5, NieuweStroom en Market Food Group BV met hun shop in shop formule Le Perron.  

AGF Detail
Inmiddels is ruim 70 procent van de beschikbare expositieruimte volgeboekt. Bedrijven die nog ruimte willen reserveren moeten dus snel zijn. Klik hier voor de voorlopige deelnemerslijst. AGF Detail wordt georganiseerd door Rotterdam Ahoy in samenwerking met AGF Detailhandel Nederland (ADN). 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken