Haring koploper in MSC-programma door goed beheer in de Noordzee

Haring koploper in MSC-programma door goed beheer in de Noordzee
  • Food-en-retail
  • 18 jun 2016 @ 09:58
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMarketingFood

start het seizoen van de Hollandse Nieuwe, een traditie voor de Nederlanders. Veel van de Hollandse Nieuwe haring komt uit de Noordzee. Wanneer deze het MSC-keurmerk draagt is deze volledig traceerbaar naar duurzame visserij. Dat betekent dat de haring visstand in goede conditie is, praktisch geen bijvangst heeft en goed wordt beheerd. De Nederlandse haringvisserij zit al sinds 2006 in het MSC programma waarna de landen om ons heen volgden. De onafhankelijke certificering van de duurzaamheid maakt dat je zeker weet dat het haring happen in stand blijft. De komst van de Hollandse Nieuwe wordt gevierd met vele festiviteiten in Den Haag en in het land.

Viswinkels haring promotie 15 juni tot en met 15 juli
Zeven MSC gecertificeerde viswinkels in Nederland hebben speciale acties in de winkel van 15 juni tot en met 15 juli. Kinderen kunnen meedoen aan een kleurwedstrijd. De ingeleverde kleurplaten gaan als een slinger van vlaggetjes door de winkel hangen. In elke winkel krijgt de winnaar een Fish&Kids goodies pakket van MSC en de viswinkel geeft een MSC vispakket aan de ouders cadeau. Viswinkels die meedoen staan garant voor duurzaam gevangen haring met de MSC-traceerbaarheidsstandaard. Deelnemende winkels: Visspecialist van Middelaar in Hilversum, Visgilde Lijffijt & de Jong in Utrecht, Vishandel Peter Tol in Amsterdam, Volendammer Vishandel Molenaar in IJmuiden, My Visstek in Werkendam, Mobiele Vishandel Jaap Struik (in Nederland), Mobiele Vishandel Daan Struik (in Nederland en België).

Vlaggetjesdag 18 juni in Scheveningen
Vlaggetjesdag is het grote feest van Scheveningen om de komst van de Hollandse Nieuwe uitbundig te vieren in de haven, van 10 – 17 uur. MSC is van de partij voor informatie en gratis activiteiten voor kinderen. Kinderen kunnen zich laten schminken, op de foto bij het Fish&Kids bord, meedoen met het duurzaam visspel, haring happen in het kinderproeflokaal, haring hockey, schildpadden en eitjes redden met zand in je hand, levensgrote zeepbel maken en limbo-zeewierdansen. Als de knipkaart met spelletjes geknipt is krijg je een goodiebag van MSC vol Fish&Kids hebbedingetjes en informatie. Op het hoofdpodium vindt om 12:15 uur het Blauwe VissenClubLied plaats. Kinderen kunnen op de foto met Harry de Haring en Murdock de Kat, de mascotte van MSC Fish & Kids. 'De nieuwe Nederlandse Kapitein Iglo is ook van de partij in de haven van Scheveningen. Als je op de foto gaat met Kapitein iglo maak je kans op toffe prijzen via www.visstickvrijdag.nl.'

Haring visserij
Wij­ Nederlanders kennen een lange traditie in de haringvangst, stelt de MSC. 'In de Gouden Eeuw bracht haring een bloeiperiode teweeg door de handel. De visser­ was dicht b­ij de havens in die t­ijd. Tegenwoordig liggen de visgronden verder van de thuishavens af. Daarom z­ijn grote vriestrawlers ontwikkeld voor het vergroten van de opslagcapaciteit.' Vissers z­ijn nu zo’n 3 weken van huis en vissen met pelagische sleepnetten waarbij selectief op één vissoort wordt gevist, praktisch zonder bijvangst. De netten blijven ver van de zeebodem omdat de school haring halverwege in zee zwemt.

'Het laatste MSC Global Impacts Report 2016 bevestigt dat de haringvisserij wereldwijd één van de best presterende visserijen is. Het is altijd de uitdaging dit ook te blijven, en fluctuaties in de visbestanden met goed beheer op te vangen. MSC helpt daarbij', aldus Hans Nieuwenhuis, programmadirecteur Benelux van MSC. Zo komt de haring verantwoord aan wal, genoeg haring voor nu en later. 'Kies MSC-blauw voor vis, die er morgen nog is!', adviseert de daarom MSC-organisatie. (PvWK)

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken