Hema wil 560 vestigingen ombouwen naar Spaanse model
- Food-en-retail
- 21 jun 2016 @ 09:31
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 21 jun 2016 @ 09:31
- Redactie Food en Retail
Hema-topman Tjeerd Jegen zou het liefst direct alle 560 Nederlandse Hema-vestigingen ombouwen naar het nieuwe Spaanse model. 'Maar dat moeten we voorzichtig doen, want het wordt een revolutie voor de klant', zegt hij tegen het FD. De Spaanse aanpak van de retailformule biedt volgens Jegen 'meer ruimte, meer overzicht en daardoor meer aankopen en een hogere winstgevendheid' en wordt daarom nu ook in de Lage Landen getest.
De Hema opende onlangs een flagshipstore in Barcelona, haar eerste Spaanse vestiging buiten Madrid. Net als alle buitenlandse filialen is de winkel ingedeeld in ‘werelden’, waaronder wonen, koken en beauty en verzorging. Door producten beter te groeperen en ook op kleur te rangschikken, gaat de gemiddelde transactiewaarde volgens Jegen omhoog. 'Klanten komen binnen voor een enkel product, maar kopen meer.' Waar klanten in Nederland dus naar de Hema gaan met een specifieke aankoop in gedachten, moet het Spaanse concept zijn bezoekers meer inspireren en verrassen. Om te kijken of het concept ook in eigen land werkt, heeft Jegen met zijn team zes winkels aangewezen voor een pilot. 'We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen', aldus Jegen. De topman zou het liefst direct alle 560 vestigingen in ons land om bouwen naar het Spaanse model, verklapt hij aan het Financieele Dagblad.
Twee topvrouwen benoemd en mega-schoolcollectie gelanceerd
Recent werd ook bekend dat de Hema twee nieuwe topvrouwen benoemt. Tanja Dik versterkt de Raad van Commissarissen. Zij is nu nog managing director business area consumer products & services bij Schiphol Group. Mariëlle de Macker gaat per september 2016 aan de slag als directeur Human Resources van de Hema. Zij bekleedt momenteel nog dezelfde functie bij Randstad, in de rol van managing director HR. Directeur HR is een nieuwe functie binnen de Hema. Tijdens de tests en nieuwe benoemingen gaat de verkoop natuurlijk gewoon door. Zo lanceert Hema deze week haar grootste 'back to school'-assortiment ooit, incl. maar liefst 17 merkseries. Een unicum voor het warenhuis, stelt Hema. 'De bijbehorende campagne Eigen School, Eigen Ding betrekt jongeren de hele zomer bij zowel instore als online activiteiten. Hema organiseert o.a. DIY-workshops in haar flagshipstores en werkt nauw samen met vier bekende vloggers en een snapchatreporter.' Meer informatie over de schoolcampagne vindt u hier. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Tanja Dik
- Tjeerd Jegen
- model
- revolutie
- ombouwen
- product
- topvrouw
- nieuw
- Spaans
- vestigingen
- Schiphol Group
- topman
- Mariëlle de Macker
- 560
- products & services
- consumer
- Raad van Commissarissen
- Spaans concept
- Hema
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing