Intertoys, Bart Smit en Toys XL verder onder Intertoys

Intertoys, Bart Smit en Toys XL verder onder Intertoys
  • Food-en-retail
  • 28 jun 2016 @ 20:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenWebKlant

De speelgoedorganisatie van Blokker Holding zal de winkelketens Intertoys, Bart Smit en Toys XL samenvoegen onder de merknaam Intertoys. Door verder te gaan onder één merk worden kennis, ervaring en investeringen gebundeld. Zo ontstaat één sterke speelgoedketen die de klant nog beter van dienst kan zijn als specialist in spelen en speelgoed, zowel in de winkels als online.

De winkels van Bart Smit worden gefaseerd omgebouwd in het eerste kwartaal van 2017. Eind 2017 zijn ook alle winkels van Toys XL omgebouwd en schakelt de speelgoedketen over op één webshop: intertoys.nl.

Betere winkelbeleving
Steven van Nieuwenhuijzen, concerndirecteur Speelgoed Blokker Holding: ‘De volledige focus op één winkelformule stelt onze organisatie in staat de service, het on- en offline assortiment en de winkelbeleving verder te verbeteren. Zo verwachten wij met nieuwe en verrassende innovaties te komen die de formule favoriet en relevant houden voor de klant van de toekomst. De bundeling van de sterke merken Intertoys en Bart Smit, met hun goedlopende webshops en online bestelkiosken in iedere winkel, en de populaire megastores van Toys XL, biedt ons een kansrijk vertrekpunt om klanten te blijven boeien. Deze samenvoeging is daarmee een eerste stap van Intertoys om dé omnichannel speelgoedformule van de toekomst te worden.’ 

Samenvoeging Bart Smit, Intertoys en Toys XL
De beslissing om Bart Smit, Intertoys en Toys XL samen te voegen onder de merknaam Intertoys volgt op een eerder besluit uit augustus 2015 om de hoofdkantoororganisaties van Bart Smit en Intertoys te integreren en te huisvesten in een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam. Deze verhuizing heeft de afgelopen weken plaatsgevonden.

In april 2016 is Blokker Holding volledig eigenaar geworden van Toys XL door het resterende deel van de aandelen van de speelgoedketen over te nemen. De algemeen directeur van Toys XL rapporteert sindsdien aan Steven van Nieuwenhuijzen, Concerndirecteur Speelgoed Blokker Holding en Algemeen Directeur Intertoys/Bart Smit. Toys XL heeft 14 megastores, verspreid over Nederland. Alle Toys XL-filialen hebben een oppervlakte van minimaal 2.000 m².

Keuze merknaam Intertoys
De speelgoedorganisatie van Blokker Holding heeft uitgebreid onderzoek laten doen naar de merkwaarden en de consumentenwaardering van de speelgoedketens. De ketens Bart Smit en Intertoys zijn populair en beide merknamen zijn zeer bekend. Toys XL staat vooral bekend om zijn brede assortiment en grote winkels. Omdat Intertoys in Nederland meer winkels heeft en een sterk netwerk van franchisers kent, is er voor de naam Intertoys gekozen.

Klantgestuurde speelgoedorganisatie
Naast de focus op één winkelmerk, wordt ook gewerkt aan een meer klantgestuurde organisatie. De  activiteiten en processen op het hoofdkantoor worden substantieel anders ingericht en georganiseerd. De grootste verandering hierin is een sterkere aansturing vanuit marketing en formule, de invoering van category management, meer focus op omnichannel en online verkoop. De hernieuwde werkwijze heeft tot gevolg dat diverse functies op het hoofdkantoor komen te vervallen. Daarnaast worden er ook nieuwe functies gecreëerd. Naar verwachting worden enkele tientallen medewerkers boventallig als gevolg van gewijzigde functieprofielen. Dit zal gefaseerd plaatsvinden. Waar mogelijk worden zij herplaatst binnen de nieuwe organisatie. De Ondernemingsraad is bij dit besluit betrokken.  

Tot eind maart 2017 blijven Bart Smit, Intertoys en Toys XL als aparte winkelketens de klant bedienen.

 

Redactie Food en Retail

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken