Jumbo winnaar GfK Zomerrapport 2016
- Food-en-retail
- 24 jun 2016 @ 09:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFoodConsumentenWinkelen
- 24 jun 2016 @ 09:02
- Redactie Food en Retail
Jumbo wint het GfK Zomerrapport. Het GfK Zomer/Kerstrapport vindt twee keer per jaar plaats en geeft een ranking aan op basis van waardering en prestatie onder de 18 grootste supermarkten. Op basis van de combinatie van prestatie formule, de groei in klanten en klantentrouw, en de waardering van de vaste klanten, behaalt Jumbo de hoogste score. Mede door de overname van de C1000 winkels is de score van Jumbo op prestatie nog steeds sterk (106,2).
Ten opzichte van het vorige GfK Kerstrapport is deze score wel licht gedaald. De waardering van de vaste Jumbo klanten voor het winkelproces is het rapportcijfer een 7,58. De belangrijkste uitdager voor Jumbo is Nettorama, die met een gedeelde eerste plaats (met Emté) op waardering (rapportcijfer 7,84) en de vierde plek in prestatie een uitstekend Zomerrapport laat zien.
Ranking de stars
De derde plek op het podium wordt ingenomen door Hoogvliet, dat met superstip klimt vanaf de twaalfde plaats. Dit komt vooral door de veel hogere score voor prestatie (van 98,9 naar 100,7), maar ook het rapportcijfer voor waardering laat een lichte stijging zien naar een 7,77.
Nivellering
De nivellering in de branche zet zich in de zomer van 2016 verder voort. De verschillen in de waarderingen voor de verschillende ketens worden steeds kleiner. Zo is het verschil tussen nummer 1 en de laatste op de ranglijst kleiner geworden: van 0,71 punt (GfK Zomerrapport 2015) naar iets meer dan 0,50 punt (GfK Zomerrapport 2016). Vomar neemt de onderste plaats in vanwege een lichte daling, waardoor Aldi een plaats omhoog schuift in de ranking waardering.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing