Jumbo winnaar GfK Zomerrapport 2016

Jumbo winnaar GfK Zomerrapport 2016
  • Food-en-retail
  • 24 jun 2016 @ 09:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodConsumentenWinkelen

Jumbo wint het GfK Zomerrapport. Het GfK Zomer/Kerstrapport vindt twee keer per jaar plaats en geeft een ranking aan op basis van waardering en prestatie onder de 18 grootste supermarkten. Op basis van de combinatie van prestatie formule, de groei in klanten en klantentrouw, en de waardering van de vaste klanten, behaalt Jumbo de hoogste score. Mede door de overname van de C1000 winkels is de score van Jumbo op prestatie nog steeds sterk (106,2).

Ten opzichte van het vorige GfK Kerstrapport is deze score wel licht gedaald. De waardering van de vaste Jumbo klanten voor het winkelproces is het rapportcijfer een 7,58. De belangrijkste uitdager voor Jumbo is Nettorama, die met een gedeelde eerste plaats (met Emté) op waardering (rapportcijfer 7,84) en de vierde plek in prestatie een uitstekend Zomerrapport laat zien.

Ranking de stars
De derde plek op het podium wordt ingenomen door Hoogvliet, dat met superstip klimt vanaf de twaalfde plaats. Dit komt vooral door de veel hogere score voor prestatie (van 98,9 naar 100,7), maar ook het rapportcijfer voor waardering laat een lichte stijging zien naar een 7,77.

Nivellering
De nivellering in de branche zet zich in de zomer van 2016 verder voort. De verschillen in de waarderingen voor de verschillende ketens worden steeds kleiner. Zo is het verschil tussen nummer 1 en de laatste op de ranglijst kleiner geworden: van 0,71 punt (GfK Zomerrapport 2015) naar iets meer dan 0,50 punt (GfK Zomerrapport 2016). Vomar neemt de onderste plaats in vanwege een lichte daling, waardoor Aldi een plaats omhoog schuift in de ranking waardering.

 

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken