Klacht rechter merknaam V&D ingediend
- Food-en-retail
- 17 jun 2016 @ 11:56
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkVerkoop
- 17 jun 2016 @ 11:56
- Redactie Food en Retail
Ondernemers Marc Vroom, achterkleinkind van V&D-oprichter Willem Vroom, en Richard Otto wilden al maanden op de merknaam V&D bieden, maar deze wens werd door curatoren niet in behandeling genomen. Gisteren is door hen schriftelijk een klacht bij de rechter-commissaris ingediend. 'De curator dient te kijken naar de hoogste bieder en niet naar het beste businessplan.'
Bod op merknaam
Vorige week vrijdag werd bekend dat retailondernemer Ronald Kahn en partners de merknaam ‘V&D’ hebben gekocht. De ondernemers Richard Otto (Tens Media) en Marc Vroom hebben bij de rechter-commissaris van Rechtbank Amsterdam een klacht ingediend over de handelswijze van de curatoren. Ondanks dat zij al begin maart per email heeft aangegeven te willen bieden op de merknaam hebben de curatoren hen buiten de onderhandelingen gehouden. Otto en Vroom willen nu transparantie over onderhandelingsproces en bij onregelmatigheden de verkoop terugdraaien om vervolgens samen een nieuw bod te kunnen doen.
Rechter-commissaris De rechter-commissaris houdt toezicht op het handelen van de curator. Op de curator rust onder meer de taak de activa van het failliete bedrijf te verkopen ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers. De curator heeft als taak een zo hoog mogelijke opbrengst voor de boedel te genereren. Als blijkt dat de curator zijn taken onvoldoende heeft uitgevoerd kan de rechter-commissaris de koop terugdraaien.
Klacht
Middels de ingediende klacht willen de ondernemers duidelijkheid krijgen wat er daadwerkelijk is betaald en of er of het onderhandelingstraject correct is verlopen. De curator heeft aangekondigd dat in juli een faillissementsverslag openbaar gemaakt zal worden. Het is echter onduidelijk of het verkoopproces en de hoogte van het bod op de merknaam specifiek in dit verslag worden vermeld. In de media hebben de curatoren en kopers tot op heden ook gezwegen over de hoogte van het definitieve bod.
Bimbobox
Richard Otto: ‘Opvallend is dat minder belangrijke inboedelonderwerpen zoals de "Bimbobox" veelvuldig aandacht hebben gekregen, terwijl de merknaam V&D niet door de curatoren in het openbaar werd vermeld. Uit frustratie dat de curatoren mijn bod afhielden, heb ik enkele weken geleden mijn interesse uiteindelijk via de pers kenbaar moeten maken. Door de media-aandacht voor de merknaam hadden curatoren de belangen voor de schuldeisers optimaal kunnen verdedigen. Het is immers hun taak om een maximale opbrengst voor de boedel te genereren. Doordat ik nooit een bod heb mogen doen, maar de curatoren zelf ook nooit de merknaam voldoende onder de aandacht van potentiele kopers heeft gebracht ben niet alleen gedupeerd, maar vooral de schuldeisers, waaronder leveranciers en de overheid.’
Gang van zaken
Als blijkt dat het verkoopproces onjuist is verlopen wil Richard Otto en Marc Vroom dat de huidige koop wordt teruggedraaid, zodat zij een nieuw bod op de merknaam kunnen uitbrengen. Het is daarom voor alle partijen van belang om snel duidelijkheid te krijgen hoe het verkoopproces in detail is gegaan en wat de hoogte van het definitieve bod is geweest.
Kahn goed bezig
Otto en Vroom nemen de huidige kopers Kahn en Van Zetten niets kwalijk en zijn overtuigd van hun ondernemerschap. De curator dient echter te kijken naar de hoogste bieder en niet te kiezen om het beste businessplan. Ze hebben twijfels of de curatoren op juiste wijze hebben gehandeld. Dit is de reden waarom zij ook tijdige transparantie eisen over specifiek deze verkoop, aldus Otto.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- achterkleinkind
- behandeling
- Marc Vroom
- V&D-oprichter
- ondernemers
- merknaam
- curator
- Willem Vroom
- rechter-commissaris
- bieden
- businessplan
- bieden
- V&D
- Richard Otto
- Tens Media
- curatoren
- klacht
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing