Nederlandse consument extreem gericht op korting
- Food-en-retail
- 30 jun 2016 @ 10:26
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ConsumentenWinkelen
- 30 jun 2016 @ 10:26
- Redactie Food en Retail
Nederlanders staan bekend als koopjesjagers. Ongegeneerd afdingen. Of ‘kijken, kijken, niet kopen’. Maar klopt dat wel? Onderzoek door kortingsapp Yellowbag en marktonderzoeksbureau RMI bevestigt veel vooroordelen over Nederlandse consumenten. Bijna de helft (45%) stelt aankopen uit totdat er korting wordt geboden. Op kleding wachten we het langst: maar liefst 70 procent koopt pas wanneer retailers met prijzen stunten.
Altijd op zoek naar de beste deal
Representatief onderzoek onder ruim 800 Nederlanders toont aan dat wij met recht een zuinig volkje genoemd mogen worden. Maar liefst 87% houdt tijdens het shoppen rekening met korting. Bij 30- tot 50-jarigen is dat zelfs 97%! Ruim twee derde van de Nederlandse shoppers geeft aan dat wanneer zij iets willen kopen, zij altijd op zoek zijn naar de beste deal. Wat blijkt ook? Ruim 55% wil best een maand of langer wachten met de aankoop van hun favoriete product. Dat geldt vooral voor meubels, sportartikelen en elektronica.
Wachten op flinke kortingen
Jasper van Elferen, founder en CEO van Yellowbag: ´Nederlanders blijken naast prijsbewust ook sterk tijdsbewust. Een groot gedeelte van de shoppers wacht en stelt uit, maar slaat toe wanneer er flinke kortingen worden geboden. De productcategorie speelt daarbij een belangrijke rol. Shoppers zijn voornamelijk bereid te wachten op korting bij producten zoals kleding (70%), voeding (62%), schoenen (61%) en verzorgingsmiddelen (60%). Bij producten zoals wijn (31%) of muziek (26%) is deze bereidheid vele malen lager.´ Evert Webers, research director van marktonderzoekbureau RMI, vult aan: ´Online shoppers worden vaak geassocieerd met dure impulsaankopen. Dit blijkt echter niet zo te zijn; zo zijn mannen achter de computer, smartphone of tablet bijvoorbeeld veel sterker gericht op korting dan in de winkelstraat of winkelcentrum.´
Kortingsapp Yellowbag
Shoppers verzamelen hun favoriete producten in Yellowbag; hun virtuele boodschappentas. De kortingsapp laat dan direct zien waar het product op dat moment goedkoper is. Niet tevreden over de laagste prijs? Yellowbag blijft de prijs van het product volgen en brengt een shopper op de hoogte als het product ergens in prijs is gedaald. In totaal monitort Yellowbag de prijzen van meer dan 20 miljoen producten. De kortingsapp biedt daarmee een nieuwe en simpele manier van besparen op online aankopen voor zowel prijs- en tijdsbewuste shoppers en directe impulsaankopen. Sinds Yellowbag enkele weken geleden haar nieuwe kortingsapp heeft gelanceerd, heeft de Nijmeegse startup duizenden nieuwe gebruikers aan zich weten te binden. De onderzoeksresultaten verklaren de populariteit van de app: 36 procent van de Nederlanders geeft aan dat korting de doorslaggevende reden is om een product te kopen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing