Supermarktomzet stijgt eerste half jaar 2016
- Food-en-retail
- 12 jul 2016 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenOnderzoek
- 12 jul 2016 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
De supermarktomzet is het eerste half jaar met 2,5% gestegen van Euro 16,84 miljard (1e half jaar 2015) naar Euro 17,26 miljard (1e half jaar 2016). Per kassabon werd er 1,2% meer afgerekend dan in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Ook de omzet van de kassabon steeg naar Euro 22,57 (Euro 22,31 in 2015). De eerste helft van dit jaar is de supermarkt 1,3 % meer bezocht in vergelijking met de eerste helft van 2015. De maand juni van 2016 laat als enige maand een beperkte omzetgroei van 0,5% zien.
Aandeel online boodschappen groeit gestaag
In de afgelopen twee jaar heeft 15,9% van de huishoudens wel eens via het online kanaal van een supermarkt gekocht. Bijna de helft van deze huishoudens heeft meer dan één keer online gekocht en deze groep zorgt voor 80% van de online omzet. 'Huishoudens met kinderen en hoog inkomen' en 'jongeren' besteden bovengemiddeld aan online boodschappen. Bijna de helft (49%) van de supermarkt omzet online komt van deze doelgroepen. Bij de fysieke winkel komt ruim een derde (37%) van de omzet bij 'huishoudens met kinderen en hoog inkomen' en ' jongeren' vandaan. Ouderen besteden relatief minder online. (bron: GfK)
Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- keuzes
- Joop Holla
- GfK
- klanten
- concurrentievoordeel
- consumenten
- technologie
- innovatief
- smart data
- koppelen
- lokaal
- ervaringen
- verbeteren
- big data
- landen
- GfK
- marktinformatie
- inzicht
- wereldwijd
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing