Kwart akkerbouwers wil zonnepanelen aanschaffen

Kwart akkerbouwers wil zonnepanelen aanschaffen
  • Food-en-retail
  • 11 aug 2016 @ 13:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

Op dit moment beschikt circa 24 procent van de akkerbouwers en 21 procent van de vollegrond groentetelers over zonnepanelen. Ongeveer een kwart van de ondernemers uit deze sectoren heeft plannen om in zonnepanelen te investeren. Na een forse daling van investeringsplannen in 2014, kruipt de investeringsbereidheid weer richting het niveau van 2013

Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2016, de jaarlijkse telefonische inventarisatie van AgriDirect onder Nederlandse akkerbouwbedrijven. In de maanden februari t/m april 2016 werden ca. 7.000 agrariërs met minstens 10 ha akkerbouwgrond en/of 2 ha vollegrond groenteteelt benaderd met vragen over hun bedrijfsactiviteiten, de toekomstintenties en de aanwezigheid van een mogelijke bedrijfsopvolger. In de analyse voor dit persbericht zijn de bedrijven vanaf 10 ha akkerbouw en 5 ha vollegrond groente betrokken, zodat de data vergelijkbaar is met voorgaande jaren.

Stijgende lijn
In vier jaar tijd is het percentage zonnepanelen op akkerbouwbedrijven meer dan verdriedubbeld. Waar in 2013 nog 7,4 procent van de akkerbouwers en 6,0 procent van de vollegrond groentetelers zonnepanelen op het bedrijf had, komt dit percentage dit jaar uit op respectievelijk 23,9 procent en 21,0 procent. 

Bijna kwart wil investeren in zonnepanelen
Zowel op de akkerbouw- als de vollegrond groentebedrijven neemt het percentage investeerders in zonnepanelen toe, 23,3 procent van de akkerbouwers en 26,5 procent van de vollegrond groentetelers heeft plannen om zonnepanelen op de bedrijfsdaken te leggen. (Bron: agridirect.nl)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken